Roti Jala dah ke laut.... - INILAH REALITI

Wednesday, 11 July 2012

Roti Jala dah ke laut....

Eh, kenapa tajuk macam tu?.. Alkisahnya di suatu malam yang tenang, suami saya cakap pada saya yang beliau tak nak makan nasi lah.. Terasa macam nak makan Roti Jala. Beliau pun tanya kat saya, pandai tak buat roti jala?.. Tanpa berfikir panjang, dan dengan yakinnya saya terus jawab, 'eh, mestilah tahu..Senang je.. Nak makan ke?.. Jom kita buat sama-sama'... 

Amboi..jawapan.. Macam terror je..Dalam kepala ni, dah terbayang roti jala yang mak selalu buat. Mak saya memang terror buat, almaklum lah, siap buat jual lagi... 

Kitorang pun buat perjanjian, saya buat roti jala, dan dia buat kuah kari.. 

Tiba-tiba, kuah dah siap.. Roti jalanya tak siap-siap.. Arghh..malunya.. Mula-mula, tepung tu tak nak keluar..  Bila dah repair tepungnya, terlampau cair sampai laju je dia turun.. Tak jadi bentuk roti jalanya.. emmm, macam mana ni?.. telefon mak pulak tanya.. Suami saya dah tergelak-gelak dah.. Beliau nak tolong, saya tak bagi sebab kitorang dah buat perjanjian, kan.. Mak pun bagi lah tips-tips yang amat berguna.. Last-last jam dah pukul 9.30, suami saya masuk dapur tanya, 'agak-agak pukul berapa kita boleh start makan?'

Dengan pantas, saya terus menukar menu daripada roti jala ke cucur kosong. hahahahhaha.. jadi lah, daripada tak ada kan?.. Boleh juga cicah dengan kuah kari tu... Siannya la hai.. Tak ape, nanti boleh cuba lagi kan?...

Ni rupanya cucur kosong special tu.. hehhehe



Ni pulak kuah kari yang dibuat oleh suami saya


p/s : Jom kita belajar menjala.

Ros.reeza

10 comments:

  1. hihiksss....

    tepungnya...tak boleh pekat sangat,
    tak boleh cair sangat...=)

    ReplyDelete
  2. Wah terror cik asben tu wat kari yer!
    Takpe lenkali leh cuba smpi bole k :)

    ReplyDelete
  3. kari tu nampak sedap laaa hehe.. buat kuih tompek pula kak.. hehehe.. sedap tu kalu cicah dgn kuah kari hehehe

    ReplyDelete
  4. wahhhh'special' sungguh cucur tu..hehee

    takpe..praktis make perfect yaa

    ReplyDelete
  5. aine ainun : betul tu kak.. skrg dah pandai buat dah :)

    mama isha : ye, sedap juga kari tu.. yup, dah boleh buat dah skrg ni :)

    mymy : kuih tompek?.. nanti akak cuba buat..

    mama gee: hahha.. mmg special pun..

    ReplyDelete
  6. xper lain kali cuba lagi yer...memula mmg mcm tu xjadi banyak2 kali nanti jadi la hihi

    ReplyDelete
  7. hihi..dila pun br bljr buat roti jala...:)

    ReplyDelete
  8. he3 korg ni comey la....

    + bagusnyer husband, ringan tulang nk tolong masak ;)

    ReplyDelete
  9. kak waniey: ye kak.. kena cuba banyak2 kali baru jadi..

    kaisara : jom kita sama2 blaja bg terror :)

    Kak lia : heeee.. tu la, nasib baik jenis yg rajin :)

    ReplyDelete
  10. lain benor jadi nya roti jala ko ros..hehe..

    ayat tak mau kalah kan slalu je ckp boleh ngn suami..belaja dari kesilapan..

    ReplyDelete