Monday, 4 March 2013

TANDA KANSER USUS




Ok, kali nak bagitahu tanda tanda kanser usus. Kita memang kena 'alert' akan perubahan pada diri kita. Memang banyak penyakit yang ada kan. Kadang-kadang kita tak dapat nak kesan sesuatu penyakit, yang datang senyap-senyap.

Meh saya share kan tanda-tandanya. Saya ambil dari Akhbar Metro.

1) Kerap buang air, tetapi tetap rasa tak puas.

2) Alami masalah sembelit dan ciri birit uang berselang seli.

3) Najis bercampur darah atau berwarna kehitaman.

4) Perut rasa tak selesa, memulas dan terasa asyik nk buang aur besar(walaupun sebenarnya tak perlu).

5) Muntah, hilang selera makan , berat badan menurun tanpa sebab dan kerap penat.

6) Pada keadaan serius, pesakut mungkin tak boleh buang air.


**Ubah tabiat pemakanan dengan melebihkan pengambilan serat seperti banyakkan sayur-sayuran dan buah-buahan.

17 comments:

  1. lps pergi kursus kanser dan anda.. memang fifi banyak mkn buah dan sayur..

    ReplyDelete
  2. nice sharing!
    mmg kena lebihkan makan sayur2an dan buah2an.
    dan yg paling penting, minum air suam sekurang2nya 2 liter sehari

    ReplyDelete
  3. kena makan banyak sayur la pasni. huhu..

    ReplyDelete
  4. semoga kita semua dihindari dari sakit ini

    ReplyDelete
  5. Takut bah saya sebab saya selalu rasa macam tu kecuali yang bercampur darah tu. Memang kebanyakan masa saya rasa nak g tandas jer.

    ReplyDelete
  6. thanks sharing the info..
    takut lah kalo bab kanser2 nih..
    lebih baik mencegah dr mengubati kan..

    ReplyDelete
  7. betui skrg mcm2 penyakit, cukup merisaukan, kena balik makan ubi kayu jek heheheh best sikit mkn lobak.

    ReplyDelete
  8. risau sy...sebab selalu buang air dan tak sedap perut je.

    t. kasih berkongsi.

    ReplyDelete
  9. Takutnya penyakit2 macam ni..
    Arini AJ datang dari segmen review PCL...

    ReplyDelete
  10. TERJAH KE SINI DARI BLOG PCL.. :)

    ReplyDelete
  11. in shaa ALLAH setakat ni belum lagi ada tanda2 gini.

    seriau + takut

    ReplyDelete
  12. tq dear share...mendiang pakcik ada penyakit ni smpi bawa maut

    ReplyDelete

Minta doakan saya dimurahkan rezeki untuk mempunyai zuriat :)
Terima kasih untuk doa itu.
Saya juga mendoakan semoga anda dimurahkan rezeki :)