TANDA KANSER USUS | INILAH REALITI

Monday, 4 March 2013

TANDA KANSER USUS




Ok, kali nak bagitahu tanda tanda kanser usus. Kita memang kena 'alert' akan perubahan pada diri kita. Memang banyak penyakit yang ada kan. Kadang-kadang kita tak dapat nak kesan sesuatu penyakit, yang datang senyap-senyap.

Meh saya share kan tanda-tandanya. Saya ambil dari Akhbar Metro.

1) Kerap buang air, tetapi tetap rasa tak puas.

2) Alami masalah sembelit dan ciri birit uang berselang seli.

3) Najis bercampur darah atau berwarna kehitaman.

4) Perut rasa tak selesa, memulas dan terasa asyik nk buang aur besar(walaupun sebenarnya tak perlu).

5) Muntah, hilang selera makan , berat badan menurun tanpa sebab dan kerap penat.

6) Pada keadaan serius, pesakut mungkin tak boleh buang air.


**Ubah tabiat pemakanan dengan melebihkan pengambilan serat seperti banyakkan sayur-sayuran dan buah-buahan.

"Ya Allah, terima kasih atas segala nikmat yang telah Kau berikan kepada ku dan keluargaku... Ya Allah, aku mohon padaMu Ya Allah, kurniakanlah zuriat yang soleh dan solehah buatku dan suamiku(Roshazareeza dan Muhammad Sabri). Juga buat semua yang sedang menanti rezeki dariMu Ya Allah. Sesungguhnya Engkaulah Maha Mengasihani HambaMu ini, Ya Allah." :)

17 comments:

Fifi Nadhrah said... Reply Comment

lps pergi kursus kanser dan anda.. memang fifi banyak mkn buah dan sayur..

C.M.A @ CikMoonAdnan said... Reply Comment

oowhh ini ke tanda2nya.. hmm...

Sue-Rya Qistina said... Reply Comment

nice sharing!
mmg kena lebihkan makan sayur2an dan buah2an.
dan yg paling penting, minum air suam sekurang2nya 2 liter sehari

Kesuma Angsana said... Reply Comment

tq share this ye

Chic Na said... Reply Comment

kena makan banyak sayur la pasni. huhu..

Nurzakiah Hanum said... Reply Comment

great

Ainim Suju said... Reply Comment

semoga kita semua dihindari dari sakit ini

Isabel Diaz said... Reply Comment

Takut bah saya sebab saya selalu rasa macam tu kecuali yang bercampur darah tu. Memang kebanyakan masa saya rasa nak g tandas jer.

Cik Aini said... Reply Comment

thanks sharing the info..
takut lah kalo bab kanser2 nih..
lebih baik mencegah dr mengubati kan..

Elfirah LOng said... Reply Comment

betui skrg mcm2 penyakit, cukup merisaukan, kena balik makan ubi kayu jek heheheh best sikit mkn lobak.

Haryati Faizal said... Reply Comment

tq share ye ros....

[PCL] said... Reply Comment

risau sy...sebab selalu buang air dan tak sedap perut je.

t. kasih berkongsi.

AyueJean AJ said... Reply Comment

Takutnya penyakit2 macam ni..
Arini AJ datang dari segmen review PCL...

fairus said... Reply Comment

TERJAH KE SINI DARI BLOG PCL.. :)

fieda said... Reply Comment

mmg bahaya ni..

QasehnyaRania said... Reply Comment

in shaa ALLAH setakat ni belum lagi ada tanda2 gini.

seriau + takut

Mrs Velentine said... Reply Comment

tq dear share...mendiang pakcik ada penyakit ni smpi bawa maut