Thursday, May 16, 2013

HAPUSKAN AEDES, HINDARI DENGGI




Selamat pagi semua..

Ok, pagi ni nak cerita tentang tahap kesiharan saya sepanjang saya tak updated blog ni kan..

Ceritanya bermula begini....(hihi). Bikin suspens sikit.

ok, cerita dia macam ni. Pada 23April, saya rasa sakit sangat kepala dan demam panas. Mata pun gatal.. Saya pun pergi klinik. Doktor bagu ubat sakit kepala dan antibiotik. Doktor tu suruh saya check mata, mungkin sebab hari-hati bekerja dengan komputer menyebabkan saya ada masalah mat. Sebab tu asyik dok sakit kepala. Dapat mc sehari.. Lepas tu, demam saya on of. Maksudnya kejap ok. Kejap rasa nak demam.

Lepas tu, pada 28 April,   saya ni teringin nak makan pizza hut yang baru tu. hihi. Ajaklah suami saya pergi Jusco Tebrau, nak makan pizza.. Masa dalam pizza tu, saya rasa satu badan macam gatal sangat.. Saya pun dok menggaru la. tapi cover la kan. Sekali saya tengok kat bahagian tangan saya, ada merah-merah penuh tau. Bukan bintik-bintik timbul  tau. Dia macam bintik -bintik bawah permukaan kulit. Balik rumah tengok satu badan ada. Tapi yang banyak kat bahagian tangan, kaki dan muka. Saya pun sapu lah bedak sejuk.. Kurang sikit gatalnya... Malam tu jugak saya rasa seram sejuk...  Esoknya, saya gi klinik swasta. Doktor kata mungkin campak atau virus.. Tapi dia kata kalau campak, selalunya bintik tu timbul. Dia bagi ubat sapu jenis air ngan ubat tahan gatal. Dia pesan suruh buat ujian darah untuk kepastian.. Lepas tu, suami saya bawa gi klinik angkatan tenteta (RSAT) dalam Kem Majidee, Johor Bahru. Pembantu perubatan tu kata kalau tengok keadaan saya, memang denggi.. Masa tu rasa sedih sangat.. Ya Allah, berilah kesihatan yang baik padaku.  Pastu dia buat ujian darah. Keputusana platlet darah saya masa tu 179. Dia kata ok. Kalau denggi, 150 dan ke bawah.. Tapi, dia pesan kalau rasa demam dan rasa tak larat, terus gi hospital. Takut jatuh lagi bacaan platlet tu. Masa tu pukul 9.30 pagi.

Lepas keluar dari RSAT tu, saya terus pergi Klinik Kesihatan Tebrau. Buat lagi ujian darah. Bacaan platlet turun ke 173.. Masa tu pukul 10 lebih la.. Pastu doktor suruh datang keesokkannya..  Esoknya, saya buat lagi ujian darah... Platlet darah turun lagi ke 169.. Air dalam badan pun jatuh bacaannya. Doktor suruh banyakkan minum air. Dan saya kena gi hospital keesokkannya.. huhu.. Balik tu, memang dok minum air masak ngan air 100plus je.. Masa tu jadi takut dah. Suami saya masakkan lauk ketam untuk saya. Orang kata, bagus makan sup ketam kan.. Tapi, saya mintak suami saya masak ketam masak lemak cili api. hihi. Masa tu kan, memang dok nangis telefon mak ayah. Yelah, keluarga jauh kat kedah kan...

Tanggal 1 Mei, di saat orang lain bercuti kerana hari pekerja, saya kena pergi Hospital Sultanah Aminah, buat ujian darah... Dalam keadaan yang berdebar tu, saya pun sabar menanti giliran. Masa dok tunggu tu, macam -macam jenis orang saya jumpa, yang menghidapi pelbagai penyakit. Ok, bila nombor saya dipanggil, saya pun masuk. doktor tu kata, kalau platlet saya turun lagi, saya akan di tahan wad. Aaaa, tak nak ... Masa tu bintik merah kat badan saya dah berkurang.. Pembantu perubatan pun ambillah darah saya. Dan saya kena hantar sendiri sampel darah ke makmal. Dup dap dup dap rasa.. Tunggu dalam 15 minit. Result pun keluar. Jeng jeng jeng.. Alhamdulillah.. bacaan meningkat ke 175... Pastu pergi semula jumpa doktor hantar result darah. Doktor tersenyum.. yeay boleh balik. Tapi doktor tu pesan kalau demam atau rasa lemah badan, kena datang balik hospital..

**Sesungguhnya sakit itu sebagai peringatan untuk diri saya yang mungkin leka.. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah...
**Bila time sakit, terserlah sifat penyayang suami saya.. Pukul 2pagi, kejut minta pincitkan pun boleh time tu. Terima kasih abang!
**Kasih ibu membawa ke Syurga   Time tu, hari-hari mak saya bacakan Surah Yaasin buat saya dan kirimkan doa buat anaknya ini yang jauh di mata. Mak saya di Kedah... dan saya di Johor ... Mak, Ija sayangggg mak!
**Kasih ayah sepanjang masa. Sehari sampai 2, 3 kali ayah call tanyakan keadaan saya... Pesan, minum banyak-banyak... Ayah, Ija saaayaannng ayah!
**Jaga kesihatan baik-baik ye kawan-kawan....

Nak tengok lauk yang suami saya masakkan masa saya sakit tu?

Jeng...jeng..jeng... :-









13 comments:

  1. Pandainya suami akak masak. Macam Incik Boss saya jugak. Pandai masak. Jarang dapat lelaki macam nie kan. (^_^)

    ReplyDelete
  2. dl ms doc suspek demam denggi pun kn buat ujian darah....bacaan mkn rendah jgk...tp alhamdulillah xde denggi....=)

    ReplyDelete
  3. ptt lah lama menghilangkan diri kan, rupenyer tak sihat.. n alhamdulillah semuanya ok n selamat... bgsnyer cik abg msk mcm2... itulah aritu masa selang 2 rumah dr rumah akak kene denggi, akak mmg berjaga2... tiap hari bg aiyan pakai mosquito patch

    ReplyDelete
  4. mujur xde yg serius dear.. untung hubby tlg jaga.. eh yela kan..sape x syg bini kan...amboii sedap nmpk masakan..pndai suami masak... tmbh2 untung...hihi

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah takde yang serius.. waa.. bestnye suami pandai masak..

    ReplyDelete
  6. akak smoga cpt smbuh ya..prihatin btul suami msakkan :)

    jom join contest sha
    http://www.opzzpinky.my/2013/05/contest-headerku-owsem-by-sharina.html

    tima kasih :)

    ReplyDelete
  7. wa.... untungnya makan sedap2.. smoga baik

    ReplyDelete
  8. as-salm..begitu kisahnya ye..

    alhamdulillah dah baik..
    jaga diri ye ros, riso ciksu..jenguk sini tak da org.nk call tak da no.. huhu..

    *klinik kesihatan tebrau.tempat ku ..huhu..

    *npe direfer ke aminah.. tak ke ismail je?

    ReplyDelete
  9. JOM JOIN SEGMEN PERTAMA SAYA

    ReplyDelete