Breaking

Wednesday, 31 July 2013

SAKIT ITU KIFARAH DOSA




Alhamdulillah, hari ni 22 Ramadhan. Tak berapa lama lagi Ramadhan akan meninggalkan kita. Bagaimana puasa kawan-kawan setakat ni?.. 

Lama jugak tak ada entry ni blog ni kan. Hampir 5 hari..  Bukan ape, keadaan kesihatan yang tak mengizinkan.. Memang tak larat.. Ingatkan demam sekejap je. Mula-mula tak ke klinik pun. Isnin gi kerja macam biasa. Tapi, memang tak larat dah. Semalam pergi klinik, ambil ubat. Dapat mc sehari. Hari ni, sempatlah buat entry ni. Datang jugak kerja.. Masih demam, selsema, batuk dan sakit kepala. Lengkap package dia. hihi.. 

Harap-harap cepat sembuh.. 




Apa itu kifarah dosa?....

"Kifarah adalah balasan Allah di dunia akibat dosa yang dilakukan oleh seorang hambanya, juga ujian-ujian Allah itu boleh berlaku, yang mungkin melibatkan kematian oleh yang dikasihi, kehilangan harta benda ataupun penyakit, tidak kira sama ada penyakit tersebut berlaku dalam tempoh masa yang lama ataupun sekejap bergantung kepada ketentuan (qada') Ilahi atau buat selama-lamanya sehingga mati.  Selagi ketentuan (qada') bagi sakit itu belum menepati qada' Allah, maka sakit (kifarah) tadi tidak akan sembuh biarpun pelbagai usaha dilakukan oleh manusia.  Jelas di sini membuktikan bahawa ada di antara penyakit itu akan sembuh dengan sendiri biarpun tanpa usaha manusia untuk mendapatkan kesembuhan ataupun tidak akan sembuh biarpun banyak usaha untuk menyembuhkannya telah dilakukan"









11 comments:

  1. Nasib baik lagi tu Ros sebab demam sebelum raya - harap dah ada ubat tu Allah beri kesembuhan. Raya dah sihat..

    ReplyDelete
  2. moga cpt sembuh ye.. x best la raya tp sakit.. setuju dgn entri ni.. deqla pun pnh buat entri tajuk sama mcm ni..hihi.. ;)

    ReplyDelete
  3. semoga cepat sembuh ya Ros..kesian Ros

    ReplyDelete
  4. moga cepat sembuh ye..jgn lupa mkn ubat

    ReplyDelete
  5. akak dah sembuh ke..harap2 dah sembuh ye kak..=)

    ReplyDelete
  6. ni ros dh sihat ke blom ni?byk btul ubat yer tu...

    ReplyDelete