Monday, October 07, 2013

Achluophobia : FOBIA GELAP



Petang ni nak cerita berkenaan salah satu jenis fobia iaitu takut gelap.. Ada tak yang mengalami?.. Tiba-tiba teringat, tu yang  nak berceloteh sikit bab ni..



Rupanya takut gelap tu ialah sejenis fobia yang dipanggil sebagai Achluophobia . 
Bukan main susah lagi nak menyebutnya . 



Ok, sebenarnya memang jujur saya akui yang saya ni takut gelap. Tapi, bukan sampai tahap fobia. 
Saya hanya takut gelap kalau duduk seorang.. Kalau berdua atau ramai, saya ok jer.. hihii..  Kalau saya duduk seorang time malam-malam, saya paling tak nak kalau berlaku black out.. Entahlah, memang jenis penakut gelap..

Pernah sekali tu black out time malam.. Habis gelap la kan.. Nyalakan lampu kat handphone, cari lilin.. Lilin pulak tak ada.. Jantung pun apa lagi, dup dap dup dap.. (Nak nak bila tertengok bayang-bayang sendiri kat dinding.. hahaha.. kan bayang kita jadi besarlah, kecikkla..) hihi.. Sepantas kilat ambik tudung, terus gi kedai beli lilin. Balik rumah  nyalakan lilin, terus call TNB. Alhamdulillah, pihak TNB buat kerja dengan pantas. dalam masa sejam dah ada balik bekalan elektik. Bila saya call suami bagitahu hal ni, beliau ketawa je.. Siap kata, tu la penakut sangat.. hihi..

Nak buat macam mana kan.. Bukan saya mintak nak takut gelap..( eh , boleh cakap macam ni ?)


Lagi satu bab tidur. Ni masa time saya duduk bujang,. Menyewa dengan kawan-kawan kat KL. Sebilik dua orang masa tu.. Kitorang tidur, memang akan padamkan lampu. Tapi, kalau roomate saya balik kampung, atau balik kerja lambat, memang saya tidur tak padamkan lampu. Saya akan tidur dengan lampu bernyala sampai lah ke pagi.. Ada sesetengah orang tak boleh tidur kalau ada cahaya,... Tapi, macam saya tak kisah,.. Bukak lampu ke, tutup lampu ke, tidur tetap tidur :)

Kawan-kawan, macam mana?.. Ada tak jenis macam saya. Takut gelap?....



SUMBER GAMBAR SEMUANYA DARO PAKCIK GOOGLE.


10 comments:

  1. yeahh.. kita geng.. deqla pun takot gelap.. mmg kalo sorg2, deqla x berani tdo dlm gelap..deqla akan nyalakan lampu tu.. smpai ke pagi besok pun x kesah..haha.. ada 1 mlm tu, deqla tersedar yg hubby bangkit dari katil.. ke toilet.. pas tu dlm gelap2 tu dia tutop pintu la pulak.. haishh.. cpt2 deqla bgn bukak lampu..pas tu sambung tdo.. bila hubby dah sudah buat pelaburan, hakhak.. dia terkejut camne pulak lampu boleh terpasang ni..hahahaha.. deqla time tu dah len.. esoknya dia tanya deqla.. hahahahhaa.. mmg kalo ramai2 dlm gelap x kesah kan..tp kalo kita berdua dlm gelap camne agaknya eh? haha..dah la dua2 takot gelap! ;p

    ReplyDelete
  2. zara klu pkir pelik2..tringat cite2 hantu ke dlm tv..baru takut..klu tak pikir tak pe..pastu mng dari dulu tido harus tutup lampu..klu tak tutup konfom tak leh tido..tido pun tido2 ayam..hehehe

    ReplyDelete
  3. mun pon takut kalau sorang..ramai2 xpe..hehe

    ReplyDelete
  4. anum x pernah plak rasa fobio ngan gelap

    ReplyDelete
  5. Nad ade sket takut kalau tidur sorg n gelap. Selalu bukak lampu hehe

    ReplyDelete
  6. mujur saya jenis tak takut gelap.. :)

    ReplyDelete
  7. aku pulak tidur wajib kena tutup lampu...kalau tak, mmg sampai sudah la aku tak tidur...huhu...

    ReplyDelete
  8. x takut gelap.. lagi suka gelap kalo time tido. walaupon tido sorang mesti nak gelap.. hehehehe

    ReplyDelete
  9. akak pulak takleh tido kalau terang..roomate akak dulu selalu pasang lampu, fobia le tu. So, akak terpaksa cober muka dengan towel..huhu

    ReplyDelete
  10. dulu sebelum kawen tkt gak gelap tp pas kawen ni dh ok....

    ReplyDelete