AKSI SI KELISA KESAYANGAN SUAMI

October 09, 2013



Inilah pula dia kesayangan suami saya.. Si Kelisa yang lincah.. Suami saya sayang sangat dengan ikan.. Beliau beli masa lepas raya, dalam hujung bulan 8 tu. Ikan  ni memang kena penjagaan yang rapi tau..

Kena jaga oksigennya, makanannya, airnya. Semua tu kena teliti tau.. Ikan ni makan cengkerik.. Lagi satu kan, dia tak makan cengkerik yang dah mati. Nak yang hidup je.. Mungkin kalau dah mati, dah tak segar kot?.. Wah, ikan ni demand tau :) Ikan ni pun boleh bertahan tak makan sampai tiga hari. Tapi, kitorang tak tergamak lah tak bagi makan sampai tiga hari kan. Hari-hari dia makan.. Bertuah ikan ni dapat tuan yang prihatin :) hihihi..

Pastu air nya kena jaga la.. Kalau dah kotor, kena tukar. Tapi, jangan risau sebab air dia ambil masa yang lama nak jadi kotor.. Bukan selalu lah nak kena tukar air tu.. 

Dan kalau nak jaga ikan kelisa ni, lebih baik guna akuarium yang besar sikit. Supaya ikan ni bebas bergerak :)

Oksigen tu kena selalu tengok. Sebab ikan ni lincah tau. Kadang-kadang dia terlanggar oksigen tu.. Nanti tercabut kan. So, kena lebih peka  la.. 

Jom layan gambar yang sempat saya ambil :









Ikan ni dah besar sikit tau dari masa yang suami saya beli. Tak sabar nak tunggu dia besar lagi .. 

Kalau suami saya kerja, saya lah yang kena take over menjaganya.. hihi.. Tapi, bab bagi makan tu tak boleh lagi.. Sebab tak berani nak pegang cengkerik.. Eh, lupa nak ambil gambar bekas cengkerik tu. Kalau nak tahu, cengkerik pun ada rumah tau.. hihi.. Nak menjamin kesegarannya.. :)

Jaga ikan ni pun sebagai terapi sebenarnya tau. 



You Might Also Like

12 comments

  1. kalau tengok ikan kan.. tenang sangat.. tetambah kalau tengok ekor ikan bergerak.. tenang..

    ReplyDelete
  2. oh ikan kelasi makan ape lagi selain cengkerik? :)

    ReplyDelete
  3. demand...! tp nk buek camno...dah ikan pun mahal...hahaha :)

    ReplyDelete
  4. besar dan cantik.
    nti kalau besar lagi, lagi cantik

    ReplyDelete
  5. chanteknye....rietta suka kura kura comel...mini size...sangat kiut...

    ReplyDelete
  6. kalau ikan ni besar mesti lagi cantik.. tp nak jaga tu lah.. kene rajin nak bela ikan ni..

    ReplyDelete
  7. wah bela ikan..mmg best..en suami sy pun minat.dulu2 masa kecik beliau bela la ikan,skang ni tak dah.hehe

    ReplyDelete
  8. teringat si kelisa kite yg mati tahun lepas..

    http://myfaraflk.blogspot.com/2012/09/berakhir-ke-hayatnye-si-kelisa.html

    ReplyDelete

FOLLOWERS

CONNECT

SEO Reports for inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com PRchecker.info free web site traffic and promotion APDM SAPS