BAJET 2014 DIBENTANGKAN 25 OKTOBER 2013 - INILAH REALITI

Thursday, 24 October 2013

BAJET 2014 DIBENTANGKAN 25 OKTOBER 2013


Esok, Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak akan membentangkan Bajet Negara bagi tahun 2014.


Diharapkan ada sesuatu untuk semua rakyat Malaysia. Dan juga tidak menguntungkan sesetengah pihak sahaja.. Banyak yang diharapkan oleh semua rakyat Malaysia,.. Sama-samalah kita nantikan.. 

Secara jujurnya, saya menunggu tentang bab perumahan. Moga ada satu tindakan atau pelan yang akan dilaksanakan oleh pemimpin kita bagi memastikan semua rakyat mampu memiliki rumah sendiri. Harga rumah semakin hari semakin naik. Bukan naik sikit-sikit, tapi agak melambung juga kenaikannya. Memang terasa sangat dengan kos sara hidup yang semakin meningkat.


Dan satu lagi, pastinya kakitangan awam ternanti-nanti pengumuman tentang bonus kan?... hihi.. Cepat angkat tangan, siapa yang tak sabar?.. Tak tahulah sama ada Perdana Menteri akan mengumumkan atau tidak.. Tapi, harap-harapnya ada lah kan :)

Tapi yang lebih penting bagi saya ialah , Imbuhan Tetap Perumahan. Bagi saya, jumlah itu sudah jauh ketinggalan. Imbuhan Perumahan yang diterima oleh Gred 17 seperti saya ialah , RM 180.00. Amat berbeza dengan kos sewaan rumah sekarang terutamanya di Bandar-bandar besar.. Bila saya utarakan tentang imbuhan ni, jangan ada yang marah/tak puas hati pula dengan menganggap saya tidak bersyukur dan sebagaimananya. Tetapi itulah realitinya. 

Apa-apa pun, sama-sama kita nantikan.  Saya jugak berharap GST tidak akan dilaksanakan.. 

Harus diingatkan, pembentangan bajet bukan semata-mata pengumuman tentang bonus. Ada yang salah faham. Bila sebut tentang bajet je, semua tertumpu kepada bonus. Tetapi sebenarnya, pembentangan bajet membolehkan kita mengetahu ke saluran mana wang negara disalurkan. Itu yang penting. Setiap dari kita, bergelar rakyat Malaysia harus mengambil tahu akan perihal bajet. 


Sumber gambar dari encik Google..



7 comments:

  1. betul tu..mmg penting utk kita tahu bajet nih.. saluran duit kita ke mana pun kena ambil kira..hihi...dihrpkan ada lah berita gembira utk smua..bkn hanya utk kakitgn tetap kjaan.. perlu adil la.. huhu..

    ReplyDelete
  2. mari kita sama2 saksikan dan nantikan... hu hu hu...

    ReplyDelete
  3. mari kita berdoa agar bajet kali ini lebih banyak manfaat untuk semua ya

    ReplyDelete
  4. tak tgk sbb aDa raptai ptg tu.ayah je yg citer

    ReplyDelete