Wednesday, October 09, 2013

GAMBAR IKAN LAGA PELIHARAAN




Ok, tadi saya ada cerita berkenaan kesayangan saya kan.. Ni lah dia.. Antara koleksi gambar ikan-ikan Laga saya.. 

Ada gambar yang saya ambil waktu siang dan ada yang waktu malam :)









Seronok jaga ikan ni.. Boleh tenangkan hati.. Contoh bila rasa serabut ke kan, bila tengok ikan -ikan ni berenang, hati saya jadi tenang balik.. Lepas tu, bila time makan pun best.. Bila saya bagi makan, seronok tengok dorang ke atas nak makan.. 

Senangnya bila jaga ikan Laga ialah ikan ni tak memerlukan oksigen.. Dia boleh hidup kalau kita tak letak oksigen.. Tak macam ikan lain.. Kena ada oksigen kan. Kalau tak letak oksigen, nanti semua pun timbul je :)

Maca-macam ikan dah pernah saya jaga.. Semua ni jadi pengalaman yang indah.. 

Kita manusia diciptakan dengan rasa yang berbeza.. Ada yang suka jaga kucing kan.. Macam keluarga mertua saya.. Banyak kucing yang mereka jaga.. Tapi, saya ni penakut kucing. Lagi satu, saya ni ada lelah.. Memang tak boleh dengan bulu-bulu ni.. 

Di rumah saya sekarang ni ada jugak burung.. Best jugak jaga burung. Nantilah next entry saya cerita berkenaan burung-burung yang saya jaga pulak :)


updated  : Ralat nama ikan. Sebelum ni, saya tulis ikan Gapi. sorry :(




12 comments:

  1. bela ikan ni sama mcm bela pets yg lain...kena ada komitmen n tanggungjawab...tapi bess...mcm ros cakap la...sebagai terapi...bila tengok mereka ni rasa terhibur...

    ReplyDelete
  2. comei.. jaga baik2 tau.. deqla takat nih bela kucing je.. ikan atau burung x minat pulok.. rasanya x sesuai kot sbb deqla bela kucing..x psl2 je kan.. hihi.. deqla dedulu penah gak bela hamster..tp mati..deqla x sesuai kot jaga hamster.. rabbit pun teringin nk bela..tp x reti la nak jaga.. takot mati je kang..

    ReplyDelete
  3. kt umah saya pon ada ikan tapi yang memerlukan oksigen tu . sy jarang2 tengok ikan tu . mak yang bela :)

    ReplyDelete
  4. best sangat.. dulu fifi suke bele ikan sampai abah buat kolam depan rumah.. skrg takde mase.. ikanterbiar.. kolam pon da kering kontang..

    ReplyDelete
  5. nama ikan ni gapi ek? sebab tak silap yana ikan ni kalau jumpa ikan yg sejenisnye die akan kembangkan ekor dan nak gado.. ye ke? hehe.. tak pakar sgt bab ikan ikan nih

    ReplyDelete
  6. dah serik pelihara gapi. berpuluh2 ekor tak pernah membiak. sekarang tukar hobi ke pokok bunga, lagi sejuk mata memandang

    ReplyDelete
  7. cantik kan, ikan gapi, akak pun suka

    ReplyDelete
  8. comel ikannya..mmg bela ikan ni hobi yg best,boleh beri ketenangan

    ReplyDelete
  9. Ni bukan ikan laga ke?ikan gapi x besor cmni.

    ReplyDelete