Tuesday, October 22, 2013

KETUPAT PULUT DAUN PALAS IBU MERTUAKU


Walau hari raya haji lepas, tak dapat balik kampung, dapat jugak merasa makan ketupat. hihi..

Jumaat lepas kan saya dan suami balik kampung untuk pergi meminang. Jadi, mak mertua saya pun buatkan ketupat palas. Banyak yang mak mertua saya buat. Ada ketupat pulut biasa,ada jugak pulut hitam. Tapi, saya tak berapa suka yang pulut hitam. Sebenarnya, saya ni memang tak boleh makan pulut banyak.. Nanti rasa ketat dada.. 

Bila nak balik pagi ahad tu kan, sempat lagi mak mertua bekalkan kitorang ketupat palas ni tau. Tapi , bukan yang siap direbus tu. takut tak tahan lama nanti kan.. Mak mertua buat yang separuh masak tu la. Lupa pulak nak snap gambar.. hihi.. 

Jadi, malam tadi saya rebuslah ketupat untuk makan malam. Buat sekali kari daging.. Sebab suami saya memang suka cicah kari daging, tak gemar makan dengan rendang.. Tapi, kari daging saya ni tak sama dengan yang mak mertua saya buat.. Warna pun lain. hihi..

Jom, tengok gambar kat bawah ni.. 




Tengahari ni, kawan-kawan makan apa?.. 

Sempat juga balik rumah mak saya, yang bestnya mak saya buat rendang ayam.. Sedap.. Alhamdulillah.. Terima kasih mak :) Rendang ayam tak ada gambar ek.. hihihi.



24 comments:

  1. mmg sedap ... time perayaan jerk lh dpt mkn byk2 ^^

    ReplyDelete
  2. sedapnya cicah ketupat dgn kari daging.

    ReplyDelete
  3. sedap nya awakk :) tiba2 rasa lapaq ..

    ReplyDelete
  4. Kari cich ketupat tu biasanta sedikit pekat. Akak suka pulut.

    ReplyDelete
  5. sedapnyer... akak tak kisah cicah ngn apa... tp akak suke cicah serunding kelapa mak akak...

    ReplyDelete
  6. sedapnya ketupat palas. BW pun sejak kawin dengan org utara baru start makan ni :)

    ReplyDelete
  7. adeh.. kari tu menggoda.. padahal baru lepas makan.. hahaha..

    ReplyDelete
  8. raya hari tu...mam jugak sket...mak buat....

    ReplyDelete
  9. sedapnya ketupat palas ni..kalau kat kedah selain kari depa buat macam makan dengan sambal ayam yang depa goreng kering ..sedap jugak..tapi bagi orang perak macam saya sedap dengan rendang la..

    ReplyDelete
  10. ritu mkn yg kawan masak.gemuk2.kenyang gila.hehehe

    ReplyDelete
  11. kalo deqla trs mkn ngan nasi.. ketupat entah ke mana.. haha

    ReplyDelete
  12. suka ketupat palas

    isi tabung churp churp

    ReplyDelete
  13. ala rindu nak makan ketupat palas dengan rendang ayam.. hehe

    recent post : Review Samsung Galaxy Note 3 : Edisi Tengok Sahaja

    ReplyDelete
  14. I dah teragak2 nak klik post u ni, kan dah terliur :p lemaknya nampak ketupat palas tu. huhhuhu meleleh ailiok.

    ReplyDelete
  15. sedap giler...terliur lah plok..

    ReplyDelete
  16. glurppp... rindu lak masakan bini bini.. hehehe

    ReplyDelete
  17. sedapnye.. ketupat palas cicah kari daging..

    ReplyDelete