NOSTALGIA : SELIMUT KAIN PERCA

October 07, 2013




Selamat pagi semua :) Apa khabar?.. Diharapkan semuanya sihat yer.. Hari ni tuan blog tak berapa sihat.. sakit kepala dari petang semalam.. Tahan je, letak minyak cap kapak.. Buat masa ni masih boleh tanggung lagi, tak nak makan ubat.. Tak nak biasakan diri sangat dengan ubat bila sakit kepala.. Rasa berat je ni ha.. Tapi, gigih jugak nak buat entry pagi ni :) hikhik.


Ok, pernah tengok tak kain selimut macam kat bawah ni?..

SUMBER : FB PAK NIL


Kain selimut yang dicantum dan dijahit menggunakan kain perca..
Benda ni nostalgia sangat tau.. Kain ni la yang saya gunakan bila balik kampung dan tidur kat rumah nenek.. Banyak nenek saya buat.. Bila balik kampung ramai-ramai, siap berebut dengan sepupu-sepupu, pilih yang cantik-cantik. hihihi.. Lagi satu, nenek juga jahit besar-besar, buat pengganti syiling.. Rumah kampung masa tu, tak ada syiling macam rumah kita tu.. Kan bumbung zink.. Jadi, memang nampak kayu kat atas tu kan. Jadi, nenek saya jahit, buat pengganti syiling.. 

Sebab tu, bila saya tengok FB Pak Nil tadi, ingatan saya terus kepada nenek saya.. Tak semua pernah tengok, pernah guna kan?.. 



You Might Also Like

16 comments

  1. betol2....hanya orang dulu2 je yg menghargai lebihan kain..hihihih
    kang kg tite pon banya selimot kain perca ni..

    ReplyDelete
  2. hihii.. cik azue plak yang menjahit sekrang selimut perca nih utk kegunaan sendiri.. selepas mak n nenek dah tiada.. just memorizing the memory of once n forever in life time... huhuhu..

    ReplyDelete
  3. dulu dkt rumah tok saya ada 1..sy suka sebab dia bewarna warni, ceria je tgk

    ReplyDelete
  4. pernah2.. org dulu mmg suka buat something creative dgn kain perca kann.. ada jg gunanya w/pun kain perca dibuat selimut.. =)
    btw get well soon ye Ros =)

    ReplyDelete
  5. akak ada jugak dulu ni, tapi orang dulu-dulu jahit tangan, lambat nak siapnya. Diorg tak membazir. Tak macam zaman sekarang, asal tak muat, asal lusuh, terus buang, kan.

    ReplyDelete
  6. dulu2 mak pun rajin buat ni.jadikan selimut.hihi..

    ReplyDelete
  7. rumah eda ada lagi selimut macam ni. best tau pakai, sedap je.. bawah tu lapik dengan kain lain. kan?

    ReplyDelete
  8. mmg nostalgia ros...kain tu cantum2 kan....kt umah sy ada juga hihihi

    ReplyDelete
  9. teringat kat arwah opah jgk bila tengok selimut ni..mmg guna selimut ni kalau balik kampung..rindu kat arwah opah..al-Fatihah utk semua opah/nenek seluruh dunia :)

    ReplyDelete
  10. selimut macam ni memang klasik dan memang suka kot...teringat pula kat cartoon precious moments...he he he...

    ReplyDelete
  11. kalau coraknya disusun baik mmg cantik..

    ReplyDelete
  12. walaupun dari kain perca..tp unik kan.. cantik nmpk coraknya.. moga cpt sembuh dear..

    ReplyDelete
  13. rumah atuk dulu ade.. skrang tak jumpe da..

    ReplyDelete
  14. ciksu tak pernah guna.en suami ska sngat.belah perak panggil gebor.. sejuk katanya bila selimut

    ReplyDelete

FOLLOWERS

CONNECT

SEO Reports for inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com PRchecker.info free web site traffic and promotion APDM SAPS