IKAN KELISAKU OH IKAN KELISAKU - INILAH REALITI

Thursday, 16 January 2014

IKAN KELISAKU OH IKAN KELISAKU



Ingat tak lagi ikan kelisa yang saya dan suami jaga?..

Kami beli ikan tu pada penghujung Ogos... 

Tapi, kesian pula saya tengok ikan tu sekarang... Tak membesar, makan pun tak banyak.. Sesekali je dia akan makan.. Dah macam -macam ubat bagi.  Masih macam tu jugak.. Kawan Cik Abg saya pun ada bela juga ikan ni. Tapi, ikan dia dah membesar dengan jayanya dan amat berselera makan.. 

Bila saya dan Cik Abg bincang, kami ambil keputusan nak lepaskan dia. Mana tahu nanti dia akan kembali sihat bila dibebaskan kan?...

Inilah dia ikan saya tu. saiznya masih seperti masa mula-mula beli tau.. Kesiannya dia...



Bila dah lama kita bersama dengan haiwan peliharaan kita, mesti kita sedih kan bila nak berpisah.. Tapi nak buat macam mana, pelbagai usaha dah saya dan Cik Abg lakukan.. 



15 comments:

  1. sedihnya..cuba bagi kat kawan yg bela kelisa tu jugak..mana tau dia boleh bagi ikan tu besar..

    sbb setau saya.. binatang peliharaan ni kadang2 tak semestinya boleh survive bila kita bebaskan ke habitat asal dia..takut lepaskan terus mati tak makan..just pendapat saya la..

    ReplyDelete
  2. ada sekor kat kampung..milik adik lelaki tp adik tu dah keje kat KL,.so mak la y bela..huhu..garang..

    ReplyDelete
  3. mungkin dia x serasi kot..nak bebas kan rose.. bagus tindakan rose tu.. kalo mati lagi sedih kan...so biarlah dia dgn cara hidup dia.. hukhuk.. deqla plak rasa sedih..

    ReplyDelete
  4. ermmm nape x teruskan aje bela.. huhu cam sayang plak nak dilepaskan...huhu

    ReplyDelete
  5. dia windu kat makwe dia kot..hik!hik!

    ReplyDelete
  6. adik ipar ada pelihari ikan jenis ni. dia ckp kalao nk bagi ikan besar, kena tukar akuarium. baru dia akan membesar. uhuhu. enth betul ke idok

    ReplyDelete
  7. Pisah...? Nk anta ke mne ros?

    ReplyDelete
  8. laa cian dia.. sedih kot sbb terpisah ngn family dia.. hihi.. pandai je cikna..

    ReplyDelete
  9. teringin juga nak bela ikan, tapi keluasan rumah xmengizinkan...

    ReplyDelete
  10. besar macam ni kalau jual, mahal juga ni..lepas kat tasik ke?

    ReplyDelete
  11. rasa mcm dah komen entri ni..rose lom publish atau deqla yg lom komen sbbnrnya ni. hihi

    ReplyDelete