CARA BETUL WAKTU PENGAMBILAN UBAT - INILAH REALITI

Tuesday, 11 February 2014

CARA BETUL WAKTU PENGAMBILAN UBAT



Selamat pagi.. Hai, apa khabar semuanya?.. Moga semua berada dalam keadaan kesihatan yang baik :)

Tadi, singgah ke FB Klinik FB Dr Zubaidi, dan terjumpa cara betul waktu untuk pengambilan ubat. Sumber :Cawangan Penguatkuasa Farmasi Negeri Kelantan. 

Jom tengok :



Baru tahu. Kalau sebelum ni, mesti kita makan tak ikut time yang betul kan?.. Bertambah lagi satu ilmu pagi ni. Oh ya, kepada mereka yang arif tentang bidang perubatan, betul ke ni?.. Kalau salah, tolong betulkan yer :) Sebelum ni, ada rakan yang bagitahu kena ambil ubat dalam jarak 4 jam?.. Ke macam mana ye?..


p/s : Masih selsema dan suhu badan panas... Tapi, tak ambil ubat dah. Cuma makan Pati Delima je..




20 comments:

  1. kita cuba jarakan sama tiap kali ambik ubat.

    ReplyDelete
  2. kita cuba jarakan sama tiap kali ambik ubat.

    ReplyDelete
  3. kami biasa kira masa sendiri ikot waktu anak2 bangkit tido he3

    ReplyDelete
  4. perkongsian yang menarik ros... memang betul tu kalau nak makan ubat kena ikut cara dan waktu yang betul bukan main taram jer...

    ReplyDelete
  5. Kakak rasa apa yg kakak buat selama ini betullah jika berpandukan apa yg ditunjuk itu Ros..

    ReplyDelete
  6. naper tak boleh makan ubat ni rose??

    ReplyDelete
  7. Bagus info ni. Selama ni akak makan ubat ikut suka je nak makan kul berapa. hehe.,

    ReplyDelete
  8. Assalam...
    Yang bunda tahu selama ni 6 jam sekali...tapi waktu jer tak tepat seperti dalam carta...kadang start 7am. kadang 8am..

    ReplyDelete
  9. Terima kasih atas perkongsian ilmu ini. sebelom nih akak main makan jer. hehehe

    ReplyDelete
  10. sgt2 berguna!!! lieya siap snap ni...senang nak refer...lagi2 tang bagi ubat demam anak kan....

    thanks for sharing info yg amat2 bermanfaat nieh...

    ReplyDelete
  11. baru baca kat FB semalam...gud info

    ReplyDelete
  12. selama ni main belasah jer mkn ubat.. kdg2 x cukop dos.. antibiotik pun jrg dpt habiskan..hihi

    ReplyDelete
  13. pati delima bagus.
    jgn amik amik ubat sebarangan.. ntah ntah.. aamiin

    ReplyDelete
  14. Klu ayut lgla..men bedal je ros..klu mkn tu mmg trus mkn ubt...

    ReplyDelete
  15. MJ dah lama tinggalkan ubat dan beralih dengan suplement yg ternyata lebih selamat tanpa kesan sampingan seperti ubat :D

    ReplyDelete