EMOSI MENGGANGGU AKAL DAN TINGKAH LAKU



Jangan menbuat keputusan
ketika sedang marah.
Jangan membuat janji
sewaktu sedang gembira.

Betul kan, petikan kata-kata di atas.. Mesti semua pernah lakukan.. Termasuk saya. Kadang-kadang emosi marah tu datang..Rasa nak lepaskan je... Tapi bila dah dilepaskan, mulalah rasa bersalah.. Sebab tu pentingnya kita dalam mengawal emosi! Memang bahaya kalau kita meletakkan emosi di atas sekali mengatasi yang lain. Seharusnya, kita seimbangkan.. 

Macam tu jugak tatkala kita bergembira. Hati berbunga riang. Jangan mudah menabur janji. Bimbang tak dapat ditepati nanti. Perlulah berpada-pada dalam segala segi.

Hati-hatilah. Jangan biarkan emosi menjuarai diri kita.. Perlu bijak mengawalnya. Biar seiring dengan akal fikiran :)

 Salam Jumaat dari saya.. 



Previous
Next Post »

24 comments

Click here for comments
14 November 2014 at 15:02 ×

bahaya kalau emosi x leh di kawal

Balas
avatar
admin
14 November 2014 at 16:02 ×

folow blog nabihah balik dan like facebook fan page blog nabihah terima kasih
http://inibelognabihah.blogspot.com
terima kasih

Balas
avatar
admin
14 November 2014 at 16:29 ×

Setuju.. Kene selalu berhati2.. masa marah dan masa gembira.. sebab pasti ada yg akan tersilap kalau tak kawal ...

Balas
avatar
admin
14 November 2014 at 16:40 ×

Salam Jumaat Cik Ros... bab marah tu memang. huishhh nak mengawalnya.... Allah jer yang tau.

Balas
avatar
admin
14 November 2014 at 16:42 ×

betul.. kalau boleh pikir dgn waras.. tenangkan diri..jangan biarkan emosi ganggu diri

Balas
avatar
admin
14 November 2014 at 16:46 ×

dulu saya selalu jadi.. bila dah marah rasa bersalah.. sekarang ni bila dah bertambah umur.. dah makin kurang.. dah matang kata orang.. kehkehkeh..

Balas
avatar
admin
14 November 2014 at 18:42 ×

betullah..kalau tgh happy, janji boleh melebih-lebih..yg tak mampu ditepati pun.

*doa kita sama...amin!

Balas
avatar
admin
15 November 2014 at 00:37 ×

setuju..apa pun klu nak berjanji nak buat keputusan kena fikir betul2 jangan dipengaruhi emosi

Balas
avatar
admin
15 November 2014 at 19:11 ×

masih cuba beristiqamah.. inshaAllah kak ross. inshaAllah ^_^

Balas
avatar
admin
15 November 2014 at 19:31 ×

Bila emosi lebih dari akal..begitulah selalunya..

Balas
avatar
admin
16 November 2014 at 10:30 ×

Something to be remember.
Thanks, Ros.

Balas
avatar
admin
16 November 2014 at 17:36 ×

betul..time marah ke,time seronok ke..memang selalu dan kerap hilang kawalan diri..heheh

Balas
avatar
admin
17 November 2014 at 02:14 ×

Nice sharing sis. In shaa Allah akan dijadikan panduan.

Balas
avatar
admin
17 November 2014 at 09:09 ×

Selalu buat keputusan time tengah marah pastu menyesal :(

Balas
avatar
admin
17 November 2014 at 09:15 ×

ros.. betul sangat tu.. bile kite dalam emosi yang melampau.. macam terlampau gembire.. terlampau marah.. terlampau sedih.. macam2 boleh terjadikan.. kan..

Balas
avatar
admin
17 November 2014 at 16:43 ×

Keputusan yg kita buat ketika tgh marah selalunya akan backfired ;)

Balas
avatar
admin
18 November 2014 at 15:51 ×

Agree...Nad pun selalu macam tu jugak..

Anyway..salam perkenalan dari Nad :)

Balas
avatar
admin
19 November 2014 at 15:43 ×

Tq for sharing... keputusan waktu amarah kdg2 diluar kawalan n pmikiran waras

Balas
avatar
admin
19 November 2014 at 18:45 ×

kalau akak mmg susah nk kawal emosi ni..aduyaiii

Balas
avatar
admin
23 November 2014 at 20:38 ×

bertenang dulu baru leh ungkap kata2 apa.. kalau di belenggu emosi.. takut yg kuar tu berbisa

Balas
avatar
admin
23 November 2014 at 21:32 ×

betul tu.. bila dh terlepas ckp rasa bersalah sgt2

Balas
avatar
admin
Thanks for your comment