MEMORI CEKELAT HACKS

June 03, 2015


Assalamualaikum.

Cekelat..
Gula-guka..
Bukan, cekelat..
Tu bukan coklat, tu gula-gula!
Sapa kata tu coklat? Aku kata cekelat!
hikhik.. 

Dialog zaman kanak-kanak. 

Nak tau tak, orang Kedah tak sebut gula-gula tu gula-gula, coklat tu coklat. Tak kisahlah coklat ke, gula-gula ke, kami tetap panggil cekelat. Hihi.. 

Bila terpandang gula-gula hacks plastik warna merah tu, mesti saya teringat memori masa kecil bersama tok tiri. Tok tu nenek ;)

Masa tu saya darjah satu. Kitorang satu family baru pindah dari Sungai Buloh, Selangor ke Sungai Petani, Kedah. Ayah saya ni tentera. Jadi, kami memang selalu pindah. Pernah duduk Kelantan, Kuala Lumpur, Sabah, Selangor dan akhirnya di Kedah. Kampung ayah saya di Kedah. Jadi, bila dah pindah Kedah, ayah bawak kami adik beradik menziarahi tokwan dan tok tiri. (tok meninggal dunia masa ayah masih kecil). Nak dijadikan cerita, tok ni tanya kami adik beradik. "Sapa nak nak cekelat? Mai kat tok." Kami pakat lari pi kat tok. Tengok-tengok tok bagi gula-gula hacks tu. Kitorang spontan je cakap, "ni bukan cekelat tok. Ni gula-gula". Hihihi..


Rindu zaman kanak-kanak!



You Might Also Like

16 comments

  1. akak pon orang utara.. ic je 08.. tapi duduk klang valley dari kecik.. 3 tahun je pernah duduk dengan atuk kat kampung.. paham lagi cekelat tu ape.. hehe..

    ReplyDelete
  2. anak2 saya pon loghat Penang dah sekarang, tak sebut gula-gula..asik sebut cekelat jer..anak penang lah katakan.. ^_^*

    ReplyDelete
  3. orang johor memang panggil gula-gula...hihi...




    Singgah blogwalking...:)
    Nak tingkatkan metabolisme badan tak?jemput baca artikel ni:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/cinch-tea-bantu-anda-kurus.html

    ReplyDelete
  4. hahaha...baru tau yg cekelat tu gula2 n coklat utk org kedah

    ReplyDelete
  5. heheh!! kita pun panggil cekelat... xpanggil gula2.. hak2...

    ReplyDelete
  6. Sy pernah addict dgn cekelat ni. Masa form 4-5 sy mesti ade bekalan dlm beg. Arwah abah pun tau, kalau pegi kedai mesti belikan. Orang lain mkn kulum2 sampai dia habis, sy makan gigit2 cekelat tu, lepas satu satu. Hehehe

    ReplyDelete
  7. ooo baru tahu ni..jijah panggil gula2

    ReplyDelete
  8. klau org kelantan pun xpggil gula-gula,,, panjang sgt nk menyebut.. kitorang pun bantai pggil ceklat jugak.. tp series ah ceklat hacks ni plg xsedap dlm sejarah idup. dr kecik dulu smpai dh besar pnjang skrg ni, xpenah mkan ceklat ni smpai habis. msti mkn separuh jalan je pastu buang dlm tong smpah. sbb xthan dgn rasa dia.hahahahha

    ReplyDelete
  9. Saya pernah addict dengan gula-gula ni.. tiap-tiap hari mesti nak makan gula-gula ni.. sekarang, kalau ada yang bagi saya gula-gula ni memang saya tolak sebab dah jemu.. dah puas makan.. hehehe..

    ReplyDelete
  10. Ingt time blaja dekat kolej dulu..member2 dari pantai timur, utara semua paggil gula-gula cekelat..Cik Mimie yg dari johor ni je yg panggil gula-gula..mula2 tu memang pelik la kot..haha

    ReplyDelete
  11. kita kat ganu sebut "kelakkk" hahah

    kenangan yang akan trs terpahat di sanubari..

    ReplyDelete
  12. alahai.. dh penat taip.xda pulak..
    ros ce check mask tak komen yg seblum ini.
    kallau x da gtau ciksu blk k

    ReplyDelete
  13. singgah malam...

    coklat hacks...
    pedas..berangin sampai xtahan rasanya

    apapun,mak suka makan jika sakit tekak.

    ReplyDelete
  14. Kak Ros.. kalo CT makan cekelaat ni kan hahaha.. sbijik tah tah shari pun x abes..
    mesti gigit sikit2 sbb xleh terima rasa dia kalo isap semua..

    tu dongeng cinta.. HACKS - Hanya Aku Cinta Kau Seorang.. waakakakaka..

    ReplyDelete
  15. HACKS ni rasa pedas dan berangin tu kan..dh lama x mkn

    ReplyDelete

FOLLOWERS

CONNECT

SEO Reports for inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com PRchecker.info free web site traffic and promotion