MEMORI CEKELAT HACKS


Assalamualaikum.

Cekelat..
Gula-guka..
Bukan, cekelat..
Tu bukan coklat, tu gula-gula!
Sapa kata tu coklat? Aku kata cekelat!
hikhik.. 

Dialog zaman kanak-kanak. 

Nak tau tak, orang Kedah tak sebut gula-gula tu gula-gula, coklat tu coklat. Tak kisahlah coklat ke, gula-gula ke, kami tetap panggil cekelat. Hihi.. 

Bila terpandang gula-gula hacks plastik warna merah tu, mesti saya teringat memori masa kecil bersama tok tiri. Tok tu nenek ;)

Masa tu saya darjah satu. Kitorang satu family baru pindah dari Sungai Buloh, Selangor ke Sungai Petani, Kedah. Ayah saya ni tentera. Jadi, kami memang selalu pindah. Pernah duduk Kelantan, Kuala Lumpur, Sabah, Selangor dan akhirnya di Kedah. Kampung ayah saya di Kedah. Jadi, bila dah pindah Kedah, ayah bawak kami adik beradik menziarahi tokwan dan tok tiri. (tok meninggal dunia masa ayah masih kecil). Nak dijadikan cerita, tok ni tanya kami adik beradik. "Sapa nak nak cekelat? Mai kat tok." Kami pakat lari pi kat tok. Tengok-tengok tok bagi gula-gula hacks tu. Kitorang spontan je cakap, "ni bukan cekelat tok. Ni gula-gula". Hihihi..


Rindu zaman kanak-kanak!



Previous
Next Post »

16 comments

Click here for comments
3 June 2015 at 08:24 ×

akak pon orang utara.. ic je 08.. tapi duduk klang valley dari kecik.. 3 tahun je pernah duduk dengan atuk kat kampung.. paham lagi cekelat tu ape.. hehe..

Balas
avatar
admin
3 June 2015 at 08:55 ×

anak2 saya pon loghat Penang dah sekarang, tak sebut gula-gula..asik sebut cekelat jer..anak penang lah katakan.. ^_^*

Balas
avatar
admin
3 June 2015 at 08:58 ×

assalamualaikum
singgah pagi

Balas
avatar
admin
3 June 2015 at 09:08 ×

orang johor memang panggil gula-gula...hihi...




Singgah blogwalking...:)
Nak tingkatkan metabolisme badan tak?jemput baca artikel ni:
http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/cinch-tea-bantu-anda-kurus.html

Balas
avatar
admin
3 June 2015 at 09:26 ×

hahaha...baru tau yg cekelat tu gula2 n coklat utk org kedah

Balas
avatar
admin
3 June 2015 at 09:35 ×

heheh!! kita pun panggil cekelat... xpanggil gula2.. hak2...

Balas
avatar
admin
3 June 2015 at 13:12 ×

Sy pernah addict dgn cekelat ni. Masa form 4-5 sy mesti ade bekalan dlm beg. Arwah abah pun tau, kalau pegi kedai mesti belikan. Orang lain mkn kulum2 sampai dia habis, sy makan gigit2 cekelat tu, lepas satu satu. Hehehe

Balas
avatar
admin
3 June 2015 at 14:10 ×

ooo baru tahu ni..jijah panggil gula2

Balas
avatar
admin
4 June 2015 at 10:55 ×

klau org kelantan pun xpggil gula-gula,,, panjang sgt nk menyebut.. kitorang pun bantai pggil ceklat jugak.. tp series ah ceklat hacks ni plg xsedap dlm sejarah idup. dr kecik dulu smpai dh besar pnjang skrg ni, xpenah mkan ceklat ni smpai habis. msti mkn separuh jalan je pastu buang dlm tong smpah. sbb xthan dgn rasa dia.hahahahha

Balas
avatar
admin
4 June 2015 at 12:55 ×

Saya pernah addict dengan gula-gula ni.. tiap-tiap hari mesti nak makan gula-gula ni.. sekarang, kalau ada yang bagi saya gula-gula ni memang saya tolak sebab dah jemu.. dah puas makan.. hehehe..

Balas
avatar
admin
4 June 2015 at 13:59 ×

Ingt time blaja dekat kolej dulu..member2 dari pantai timur, utara semua paggil gula-gula cekelat..Cik Mimie yg dari johor ni je yg panggil gula-gula..mula2 tu memang pelik la kot..haha

Balas
avatar
admin
5 June 2015 at 15:43 ×

kita kat ganu sebut "kelakkk" hahah

kenangan yang akan trs terpahat di sanubari..

Balas
avatar
admin
7 June 2015 at 14:20 ×

alahai.. dh penat taip.xda pulak..
ros ce check mask tak komen yg seblum ini.
kallau x da gtau ciksu blk k

Balas
avatar
admin
12 June 2015 at 22:52 ×

singgah malam...

coklat hacks...
pedas..berangin sampai xtahan rasanya

apapun,mak suka makan jika sakit tekak.

Balas
avatar
admin
19 June 2015 at 16:25 ×

Kak Ros.. kalo CT makan cekelaat ni kan hahaha.. sbijik tah tah shari pun x abes..
mesti gigit sikit2 sbb xleh terima rasa dia kalo isap semua..

tu dongeng cinta.. HACKS - Hanya Aku Cinta Kau Seorang.. waakakakaka..

Balas
avatar
admin
20 June 2015 at 11:55 ×

HACKS ni rasa pedas dan berangin tu kan..dh lama x mkn

Balas
avatar
admin
Thanks for your comment