Breaking

Sunday, 21 January 2018

Makan bertambah-tambah dengan lauk yang simple tapi sedap



Assalamualaikum.. Selamat malam. Sekali baca tajuk entry ni, Cik Rose rasa nak tampar diri sendiri. Hahaha . Tapi, itulah yang berlaku. Lauk simple pun, nasi bertambah! Macam mana ni??? Makin bertambahlah lelemak dengan jayanya. Hikhik. 

Cuti hari minggu korang ke mana? Wahhh jalan-jalan ya? Seronoknya. Niat Cik Rose nak balik kampung pada mulanya minggu ni. Namun, tak jadi atas sebab-sebab tertentu. Maka, Cik Rose tangguhkan ke minggu depan. Insyaallah. 

Jumaat lepas, Cik Rose masak sambal ikan bilis rangup dan sup bebola ikan. Kalau sambal ikan bilis, Cik Rose memang suka yang digoreng dahulu. Berbeza dengan mak Cik Rose. Mak suka yang tak goreng. Maka, hasil memasak seorang, inilah hasilnya : 

Sambal ikan bilis goreng rangup. Hai sedapnya. Nyum nyum. 


Ni pula sup dragon ball. Eh sup bebola ikan.. Cik Rose buat pekat kuah supnya. Makan panas-panas, aduhai.... sedap!


Nasi, mana nasi? Eh mestilah ada. Hikhik.


Kadang-kadang selera kita ni tak dapat nak duga. Ada hari nak yang simple jer... Nasi bertambah. Ada hari lauk sedap-sedap, tapi tak ada selera pula.. 

Apapun, bersyukurlah dengan rezeki yang kita ada. 

Tiba-tiba tekak rasa nak makan kek. Eh eh ewah ewah sangat! 

Esok kerja. Bermulalah perjalanan kehidupan seperti biasa, bangun pagi pergi kerja. Dan balik lewat petang. Alhamdulillah, dengan apa yang dimiliki. 

Kurang dua minggu lagi Mr Army nak balik. Cik Rose is tak sabar. Tak sabar nak ketemu. Hihi. Moga dipermudahkan semuanya. 

Di kesempatan ini, Cik Rose mohon anda sedekahkan Al Fatihah buat teman suami Cik Rose. Yang telah meninggal dunia pagi Jumaat iaitu semalam. 


Allah, sebaknya rasa hati. Bagaimana pula rasa hati isteri, anak dan keluarga Arwah. Moga rohnya ditempatkan bersama orang yang beriman. 

Di laman sosial, ada teman-teman Cik Rose yang kongsikan berkenaan pemergian arwah, sedihnya rasa hati ni. Pemergian arwah bertugas, ditunggu dengan penuh sabar oleh isteri, anak dan keluarga. Selama dua bulan berpisah. Kurang dua minggu lagi sepatutnya akan habis bertugas, dan itulah detik yang gembira buat semua ahli keluarga. Namun, Allah lebih sayangkannya. 

Moga semua yang bertugas di sana di berikan perlindungan Allah dan moga dipermudahkan semuanya di sana. 

Berat mata yang memandang, berat lagi bagu yang memikul.


3 comments:

  1. rumah aida ni memang lauk semua yg simple aje, cikrose.
    tak reti masak yg gah-gah. sesekali tu, ada la.
    lagipon, anak-anak aida tak berkira. apa ada tu yg diorang makan :)

    alfatihah kpd sahabat cikrose.

    ReplyDelete
  2. Takziah buat sahabat rose tu ye

    ReplyDelete