Breaking

Friday, 25 May 2018

Macam mana nak bahagia dalam hidup?

Macam mana nak bahagia dalam hidup?. Assalamualaikum. 

~Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa~


Eh tu lirik lagu... Lagu.. Hihi. Lagu Tuhan Berikan Aku Cinta nyanyian Ayushita.

Macam mana nak bahagia dalam hidup? Macam mana nak dapatkan ketenangan diri? Persoalan itu sering bermain dalam ingatan kan. 

Ok di sini Cik Rose kongsikan 9 kunci hiduo bahagia. Kita berusaha selagi terdaya!


9 Kunci Hidup Bahagia

1. Tidak membenci.
Buang jauh-jauh perasaan benci. Aura negatif tu jangan dibiarkan dalam diri, merosak hati. Terapkan rasa suka, rasa sayang dengan orang sekeliling kita.

2. Tidak menegeluh
Ya,  Cik Rose faham, kadang-kadang kita letih. Sesekali kita rasa kecewa, penat, stress. Tapi, janganlah selalu mengeluh. Berlapang dadalah menerima setiap yang berlaku. Sentiasa fikir apa yang berlaku bukan saja-saja, tapi semuanya ada hikmahNya.

3. Bersangka baik
Positif. Itulah penting aura positif kan. Dekatkan diri dengan individu yang positif. Bersangka baik terhadap sesuatu. Janganlah fikir yang bukan-bukan. Oh tapi jangan sampai 'over ' positif pula. Hihi. Seimbangkanlah kan.

4. Merendah diri
Tak rugi pun kalau kita selalu merendah diri. Buat apa nak terlalu meninggi diri. Buang sikap 'tak nak kalah' dalam sesuatu perbualan. Aduhai tak baik begitu kan.

5. Mudah memaafkan
Jika kita menerapkan dalam diri sifat memaafkan orang lain, hati kita akan rasa lebih tenang. Percayalah tak jatuh pun maruah kita kalau memaafkan orang ni. Malah kita akan rasa lebih bahagia.

6. Hindari permusuhan
Berkawanlah dengan sesiapa sahaja. Saling menerima perbezaan sikap atau sifat. Tiada yang sempurna. Lihat balik diri kita ni. 

7. Bersedekah
Inilah yang terbaikkan. Didi diri kita rajim bersedekah. Ikhlaskan diri. Insyaallah kita rasa lebih bahagia dan tidak sesekali terbeban dengan amalan bersedekah.

8. Selalu tersenyum
~senyum seindah suria yang membawa cahaya, ssnyumkah dari hati, jiwamu berseri~ eh eh ternyanyi lagi. Hihi. Tapi, senyum biar bertempat. Jangan setiap masa tersenyum. Ada yang salah faham nanti. Hahaha.

9. Tidak dengki dan irihati
Janganlah selalu dengki dan sampai berdendam dengan orang lain. Kalau dengki dari sudut positif tu bolehlah. Contohnya kita lihat kawan kita berjaya dan kita rasa irihati. Lalu, membuatkan kita lebih gihih berusaha untuk berjaya sepertinya. Itu bolehlah kan. Jangan kita dengki sampai sanggup buat perkara yang bukan-bukan pula.

Itulah dia 9 tips yang boleh kita lakukan untuk menjadi insan yang bahagia. 

Terima kasih!

2 comments: