PENYAKIT ‘AIN DAN RAWATANNYA
Soalan
Assalamualaikum SS Dato’ Seri
Mufti. Saya ingin bertanya tentang penyakit ‘ain. Adakah ia boleh terkena pada
manusia? Bagaimana cara nak merawat dan apa kaedah perlindungan daripada
terkena penyakit ini? Mohon penjelasan.
Jawapan
Alhamdulillah, pujian dan syukur
kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat
kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang
mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Penyakit ‘ain adalah thabit di
dalam nas-nas syara’. Allah SWT berfirman:
وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ
كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ
Maksudnya: Dan sesungguhnya
orang-orang yang kafir itu, hampir-hampir menggelincir dan menjatuhkanmu dengan
pandangan mereka (yang penuh dengan permusuhan dan kebencian),
Surah al-Qalam (51)
Ibn Abbas, Mujahid dan lain-lain
berkata: (لَيُزْلِقُونَكَ) bermaksud mereka hendak menggelincirkan.
(بِأَبْصَارِهِمْ) "Dengan mata mereka, maksudnya mereka dengki kepadamu
kerana kebencian mereka terhadapmu. Seandainya bukan kerana perlindungan dan
pemeliharaan Allah pada dirimu dari mereka (nescaya engkau tidak selamat)
Di dalam ayat ini terdapat dalil
yang menunjukkan bahawa sasaran dan pengaruh "mata" benar-benar nyata
adanya atas perintah Allah SWT. Sebagaimana disebutkan dalam beberapa hadis
yang diriwayatkan dari pelbagai jalan yang banyak. (Lihat Tafsir
al-Qur’an al-‘Azim, 8/260)
Daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW
bersabda:
الْعَيْنُ حَقٌّ
Maksudnya: “Al-‘ain itu adalah
haq (benar).”
Dalam hadis yang diriwayatkan
daripada Ibn Abbas R.Anhuma, Nabi SAW bersabda:
الْعَيْنُ حَقٌّ وَلَوْ
كَانَ شَىْءٌ سَابَقَ الْقَدَرَ سَبَقَتْهُ الْعَيْنُ وَإِذَا اسْتُغْسِلْتُمْ
فَاغْسِلُوا
Maksudnya: Al-‘Ain itu haq
(benar). Jika ada sesuatu yang menjangkaui qadar maka ‘ain lah (yang dapat
menjaungkauinya). Jika diminta kepada kamu untuk mandi (untuk penyembuhan),
maka mandilah.
Riwayat Muslim (5831)
Imam al-Nawawi berkata: “Pada
hadith ini terdapat ithbat keimanan pada takdir Allah SWT dan
benarnya perkara ‘ain (penyakit ‘ain) dan bahawa ia sangat berbahaya.”
(Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 7/328)
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani
pula berkata: “Maknanya ialah orang yang ditimpa bahaya kerana sesuatu yang
telah Allah SWT tetapkan ketika seseorang memandangnya, hakikatnya terjadi
dengan takdir Allah SWT yang telah ditetapkan sebelumnya, bukan sesuatu yang
baru sahaja diciptakan oleh orang yang memandang terhadap yang dipandang.”
Penyakit ‘ain ialah penyakit yang
disebabkan oleh pandangan mata yang disertai sifat iri atau rasa takjub
terhadap apa yang dipandang. Ianya boleh terjadi sama ada dari orang yang
dengki atau orang yang dicintai, dari orang yang jahat atau orang yang soleh.
Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata: “‘Ain
adalah pandangan hasad daripada tabiat yang buruk yang boleh menyebabkan
mudarat pada orang yang dipandangnya.”
Beliau turut berkata: “‘Ain boleh
terjadi dengan rasa takjub walaupun tanpa ada sifat iri dan hasad, (boleh juga
terjadi) walaupun daripada orang yang mencintai dan (walau) daripada seorang
yang soleh (tanpa disengajakan).” (Lihat Fath al-Bari, 10/203-205)
Rawatan Penyakit ‘Ain
Sekiranya seseorang terkena
penyakit ‘ain, berubatlah dengan rawatan secara syar’ie, iaitu:
- Dibacakan ruqyah atau doa.
Daripada Buraidah bin Al-Husyaib
R.A, Rasulullah SAW bersabda:
لاَ رُقْيَةَ إِلاَّ مِنْ
عَيْنٍ أَوْ حُمَة
Maksudnya: “Tidak ada
ruqyah (yang lebih bermanfaat), kecuali untuk penyakit ‘ain, atau penyakit yang
diakibatkan sengatan binatang berbisa..”
Riwayat al-Bukhari (5705)
dan Muslim (220)
- Dimandikan dengan air.
Dalam sebuah hadis yang
diriwayatkan daripada Abi Umamah bin Sahl bin Hunaif, beliau berkata: Amir bin
Rabi’ah melewati Sahl bin Hunaif ketika dia sedang mandi, lalu Amir
berkata: “Aku tidak melihat seperti hari ini, kulit yang lebih mirip
(keindahannya) dengan kulit wanita yang dipingit.” Tidak berapa lama
kemudian Sahl terjatuh, lantas beliau dibawa kepada Nabi SAW, lalu
dikatakan: “Selamatkanlah Sahl yang sedang terbaring sakit.” Baginda
SAW bersabda: “Siapa yang kamu curigai telah menyebabkan ini?” Mereka
berkata: “Amir bin Rabi’ah.” Baginda SAW bersabda:
عَلاَمَ يَقْتُلُ
أَحَدُكُمْ أَخَاهُ ، إِذَا رَأَى أَحَدُكُمْ مِنْ أَخِيهِ مَا يُعْجِبُهُ ،
فَلْيَدْعُ لَهُ بِالْبَرَكَةِ
Maksudnya: “Kenapakah salah
seorang daripada kamu membunuh saudaranya? Seharusnya apabila salah seorang
daripada kamu melihat sesuatu pada diri saudaranya yang menakjubkan, hendaklah
dia mendoakan keberkatan untuknya.”
Kemudian Baginda SAW meminta air,
lalu menyuruh Amir untuk berwudhu’. Amir mencuci wajahnya, kedua tangannya
sampai ke siku, dua lututnya dan bahagian dalam kainnya. Nabi SAW
memerintahkannya untuk menyiramkan (bekas air wudhuknya) kepada Sahl. Sufyan menyebut,
Ma’mar berkata, daripada al-Zuhri:
“Baginda SAW memerintahkannya untuk
menyiramkan air dari arah belakangnya.”
Riwayat Ibn Majah (2828),
al-Nasa’ie (10036)
Ibn al-Qayyim Rahimahullah
berkata:
هَذِهِ الْكَيْفِيَّةُ لَا
يَنْتَفِعُ بِهَا مَنْ أَنْكَرَهَا وَلَا مَنْ سَخِرَ مِنْهَا وَلَا مَنْ شَكَّ
فِيهَا أَوْ فَعَلَهَا مُجَرِّبًا غَيْرَ مُعْتَقِدٍ
“Cara pengubatan ini tidak akan
dapat mengambil manfaatnya bagi orang yang mengingkarinya, orang yang
mempersenda-sendakannya, orang yang meragukannya atau yang melakukannya sekadar
cuba-cuba tanpa meyakini.” (Lihat Fath al-Bari, 10/205)
Berlindung Dari Terkena
Penyakit Ain
Berusaha berlindung daripada
penyakit ain adalah dibolehkan serta ia tidak menafikan konsep tawakkal. Ini
kerana tawakkal adalah bergantung kepada Allah SWT disertai dengan
melakukan asbab perkara yang diharuskan atau diperintahkan
dengannya.
Berlindung kepada Allah SWT
merupakan pencegahan terbaik daripada terkena penyakit ‘ain malah daripada
segala mara bahaya. Nabi SAW memperlindungkan al-Hasan dan al-Husin R.Anhuma
sepertimana dalam hadith Ibn Abbas R.Anhuma, Baginda SAW bersabda:
أُعِيذُكُمَا بِكَلِمَاتِ
اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ ، وَمِنْ شَرِّ كُلِّ عَيْنٍ
لاَمَّةٍ
Maksudnya: Aku memperlindungkan
kamu berdua dengan kalimat-kalimat Allah yang maha sempurna daripada syaitan,
binatang berbisa dan mata yang dengki.”
Riwayat al-Nasa’ie (7679),
Abu Daud (4737),
Ibn Majah (3525), dan al-Tirmizi (2060)
Ibn Majah (3525), dan al-Tirmizi (2060)
Akhir kalam, kami juga mengajak
kepada pembaca untuk mengamati dan tadabbur surah al-Falaq serta mengamalkannya
supaya terhindar daripada penghasad dan pendengki. Makanya kami akhiri
perbincangan ini dengan surah al-Falaq:
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ
الْفَلَقِ ﴿١﴾ مِن شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾ وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ ﴿٣﴾
وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ ﴿٤﴾ وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ
Maksudnya: Katakanlah
(wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan
sekalian makhluk, (1) "Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; (2)
"Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; (3) "Dan dari kejahatan
makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan
ikatan-ikatan); (4) "Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia
melakukan dengkinya"
Surah al-Falaq (1-5)
Sedikit perkongsian buat ingatan diri sendiri dan rakan pembaca. Semoga bermanfaat. Terima kasih pada penulis asal, admin website Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
2 Comments
tq atas infonya
ReplyDeletePenyakit dari pandangan..bahaya.
ReplyDelete