Monday, January 13, 2014

AWAS : DEMAM DENGGI



Ok, entry kali ni saya nak ceritaan berkenaan kronologi bagaimana mendapat tahu Cik Abg saya terkena demam denggi...

Hari Khamis,02 hb Januari 2014 yang lepas saya balik kerja awal sekitar jam 3.30 petang.. Kerana di Johor sudah dikuatkuasakan bercuti pada Jumaat dan Sabtu, maka hari Ahad bekerja.. Jadi, pada setiap Khamis kami akan balik pada jam 3.30 petang..Petang tu, Cik Abg  ambil saya macam biasa.. Masa dalam kereta,Cik Abg tanya saya, ada minyak cap kapak tak?.. Cik Abg mengadu sakit kepala.. Bukan yang jenis berat kepala tu, yang jenis berpusing-pusing tu.. Saya memang sentiasa simpan minyak cap kapak dalam handbag.. So, saya bagi minyak tu pada Cik Abg.. Bila sampai kat traffic light,Cik Abg pun sapu.. Kuantiti minyak yang Cik Abg guna teramatlah banyak.. saya jadi risau.. saya tanyakan pada Cik Abg, boleh ke drive ni?.. Cik Abg kata , boleh.. Jadi, kami terus balik rumah, tak singgah mana-mana..Bila dah sampai rumah, saya rasa kepala dan seluruh badanCik Abg panas sangat! Cik Abg terus baring dan selimut dengan selimut tebal.. Sempat lagi Cik Abg ngadu yang belum makan lunch hari tu.. Saya minta Cik Abg mandi, tapi dah tak larat katanya... Lepas tu, dalam pukul 7 malam, Cik Abg bangun dan mandi.. Saya pun call Marry brown, order bubur ayam sebab Cik Abg tak nak makan nasi.. Bila bubur ayam dah sampai, adalah Cik Abg makan sesuap dua.. Pastu, dah tak nak makan.. saya pun bagi Cik Abg makan panadol, minum air penyejuk badan.. Pastu pakaikan koolfever kat dahi ngan badan dia.. Pastu setiap 2 jam, saya akan letak air asam jawa kat kepala dan badan Cik Abg.. Memang malam tu, Cik Abg tak boleh tidur.. 

Esoknya, 3 hb januari 2014Cik Abg gi keje macam biasa. Dalam tengari tu, Cik Abg call minta temankan ke klinik... So, tengari tu kitorang pun pergi klinik.. Banyak pulak klinik yang tutup masa tu.. Sebab masa tu pukul 2 petang. Banyak yang bukak semula jam 2.30 petang sebab rehat, sembahyang Jumaat kan..  Saya ajak Cik Abg gi hospital je.. Tapi, Cik Abg tak nak. Dalam keadan yang pening-pening tu, gagah juga Cik Abg drive.. Nak buat macam mana, si isteri ni tak tahu drive,.(ok, azam nak amik lesen tahun ni!). Bila sampai klinik doktor  bagi ubat demam, ubat sakit urat, antibiotik dan ubat sakit kepala.. Doktor pun pesan, kalau dalam masa dua hari still tak sembuh, terus buat ujian darah. Balik tu, makan ubat macam biasa, still pakaikan koolfever, still letak air asam jawa kat kepala dan badan.. Tak mau juga surut panas tu.. Saya dah syak macam denggi je ni.. Sebab dulu saya pernah kena suspect denggi.. Dan Cik Abg pun mengadu sakit belakang, lenguh-lenguh badan..  Jumaat dan sabtu, berehat kat rumah je.. tak pergi mana-mana..

Hari Ahad, 5 hb Januari 2014 saya bersiap nak gi keje macam biasa. Pesan pada Cik Abg pergi Klinik Kesihatan buat ujian darah.. Then, Cik Abg tak nak. So, saya temankan Cik Abg..Kitorang gi Klinik Mahmoodiah, Johor Bahru. Dengan saya pun buat ujian darah.. hihi.. Alhamdulillah, bacaan platlet darah saya ok. Tapi, bacaan platlet darah Cik Abg dah turun ke 94. Doktor kata bacaan tu kena 150 dan ke atas baru normal.. Doktor sahkan Cik Abg kena demam denggi.. Pesan banyakkan minum air.. Hari tu, memang saya ambil cuti.. Balik rumah, bagi my husband minum air masak, air 100 plus dan air jus jambu batu.. Makan memang tak lalu hari tu.. Cik Abg muntah-muntah dan cirit birit.. Lagilah saya risaukan.. 

Esoknya, hari Isnin, 6 hb Januari 2014. Pegi lagi klinik. Buat ujian darah lagi. Bila nombor naik, Cik Abg pun pergilah masuk jumpa doktor.. Hairan dan risau saya masa tu, sebab orang lain dah keluar masuk bilik doktor, kenapa suami saya ni tak keluar lagi?.. Adalah kot dalam setengah jam. Tiba-tiba saya nampak Ambulance berhenti tepi klinik, dan bunyikan hon. Saya pun terpandanglah kan.. nampak Cik Abg saya melambaikan tangan. Ya Allah, kena pergi hospital?.. Saya pun naik sekali ambulance tu. Masa tu ada dua pesakit termasuk Cik Abg..  Bacaan platlet darah Cik Abg masa tu jatuh ke 48. Sebab tu doktor refer ke hospital. Pergi Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru.. Bila dah sampai ke bahagian kecemasan tu, saya kena tunggu kat luar.. dalam setengah jam lepas tu, nurse panggil saya suruh uruskan kemasukan wad Cik Abg saya. Masa tu hancur luluh hati saya.. Mengalir air mata sederas-derasnya... saya pun pergi uruskan hal pendaftaran awad. Masa tu, memang tak boleh nak call keluarga saya dan mertua. Saya hanya kirimkan sms je. Lepas je saya hantar sms, mak saya call. Lepas tu ayah saya call. Lepastu mak dan ayah mertua saya call.. Saya hantar 4 sms kan. Ayah saya dan ayah mertua masa tu tengah kerja.. Memang mereka pun risau.. Lepas mereka berbincang, keluarga mertua saya call saya bagitahu mereka akan datang JB. Jadi mak dan ayah saya tak jadilah datang JB. Sebab mula-mula mak saya call nak datang JB.. 

So, bermulah kehidupan saya dan suami di hospital.. Hospital dah jadi rumah pertama saya masa tu.. Bacaan platlet darah Cik Abg masa hari pertama kat wad tu, jatuh lagi ke 33. Lepas pada tu, saya pun bagi Cik Abg minum air rebusan daun pucuk betik, sup ketam, di samping banyakkan minum air masak dan 100 plus. Nurse bagi satu kertas pada my husband, suruh catatkan tiap kali minum dan kencing... Berapa jumlahnya... Siap di berikan bekas sukatan untuk air kencing... 

Hari demi hari berlalu, bacaan platlet darah Cik Abg saya meningkat sikit demi sedikit..
33, 35, 38, 39, 41, 43 dan masa keluar wad tu 62. Doktor bagi balik walau bacaan belum mencapai tahap yang baik sebab bacaan platlet tu meningkat walaupun sikit.. Tak ada bacaan yang jatuh.. Alhamdulillah.. Cik Abg saya beransur baik... Terima kasih Ya Allah.... Dalam tempoh tu juga, memang saya tak datang kerja.. Saya cuti 6 hari tak masuk Jumaat dan sabtu... ada yang cakap sayangnya cuti habis sebab baru je nak masih tahun baru.. Tapi, pada saya, saya sikitpun tak menyesal.. Kesihatan suami saya lebih mustahak berbanding cuti rehat tu... 



Banyak yang saya belajar bila ujian tu menimpa kami.. Hubungan dan kasih sayang kami bertambah erat... Begitu juga dengan keluarga dan keluarga mertua... Selain tu, saya pun jadi lebih berdikari dalam tempoh seminggu ni.. Yelah, sebelum ni apa- apa pun saya harapkan Cik Abg je kan.. Bila dah jadi macam ni, saya kena uruskan sendiri semuanya... Alhamdulillah Ya Allah... 


Semoga suami saya kembali sembuh sepenuhnya... Juga buat semua yang diuji dengan kesihatan, semoga cepat sembuh! 



15 comments:

  1. amin
    alhamdullilah suami awk bertambah baik

    ReplyDelete
  2. bila dalam situasi emergency cam ni.. mmg kena amek lesen pasni.. at least tau memandu senang sikit kalau husband tu dah x larat sgt kan..

    pape pon smga suami sis cepat sembuh begitu juga dgn sis.. tukang jaga org sakit pon kena jaga kesihatan gak.. kang 2-2 plak sakit..

    ReplyDelete
  3. gitu kisahnya..gigih deqla baca smpai habis.. 1st skali deqla nk ucap tahniah pd rose.. rose sentiasa di sisi masa husband x sihat.. betul tu, apalah cuti tu kalo nak dibandingkan dgn kesihatan suami. alhamdulillah dah beransur baik..

    ReplyDelete
  4. GWS... semoga diringankan segala penyakit

    ReplyDelete
  5. sabar ya rose..jangan lupa masak sup ketam yae

    ReplyDelete
  6. as-salam ros.
    aamiin. sama sama kita doakan.
    jdi bini tentera mmg kena byk berdikari ros. kuatkan semangat ye.
    lps ni kena blaja amik lesen tau..
    di saat kecemasan sgt memerlukan..

    ciksu doakan dr jauh

    ReplyDelete
  7. nasib baik cepat pi check kat klinik... alhamdulillah...

    ReplyDelete
  8. bahayenye.. da jatuh sangat.. kak fifi pon hampir2 kene.. tapi alhamdulillah.. sempat recover sebelum teruk.. cube search dekat blog akak.. ade care akak buat.. dalam mase 2 hari alhamdulillah ok dah.. :)

    ReplyDelete
  9. ain pun mangsa denggi masa bln 6 thn lepas. mmg demam denggi ni sakit dia lain mcm. kalau lmbat dpt rawatan tak tau la camne. tu pun kena thn wad 4 hari.huu..serik dah tengok nyamuk

    ReplyDelete
  10. bahaya kan denggi ni.. moga cik abe cik ros cepat sihat seperti biasa..

    ReplyDelete
  11. ros, jgn lupa sambung minum ephyra blk tau. yg penting ros jaga diri.
    pagi td kawasan umah ciksu dah ada org sembur asap utk halau nyamuk tau.

    bberapa minggu lpas, ada sorng penghuni blok F, ciksu blok E meninggal sbb dmm denggi. tak tahu pon. yg tahu sbb buat perjumpaan utk gotong royong.

    ReplyDelete
  12. bahay jugak kan demam denggi ni.. simptom2 dia mmg mcm tu eh..

    ReplyDelete
  13. mendoakan yang terbaik untuk Ros dan suami ye...

    ReplyDelete
  14. memang ada hikmah disebalik setiap kejadian tu ros,bahaya denggi ni kalau lmbt bertindak..,,

    ReplyDelete
  15. Bykye trun..hikmah disebalik kejadian kita mampu bdikari....insya Allah selamat semua ye yer....

    ReplyDelete