Sunday, January 27, 2019

CARA BUAT AISKRIM CHOKI CHOKI MUDAH DAN SEDAP

CARA BUAT AISKRIM CHOKI CHOKI MUDAH DAN SEDAP. Assalamualaikum. Sebut je aiskrim choki-choki, dah buat Cik Rose rasa teruja. Pernah viral suatu ketika dengan aiskrim choki-choki ni. 

Sana sini orang bercerita dan berkongsi cara membuatnya. Ada yang buat untuk makan sendiri dan ada juga yang jadikan sebagai side income. 

Aiskrim Malaysia memang terkenal dengan pelbagai perisa. Milo, asam boi, jagung dan banyak lagi. Ditambah pula dengan perisa baru yang viral seperti choki-choki, sumi dan oreo, lagilah sedap kan. 

Cumanya harganya agak tinggi berbanding perisa yang biasa didengar. Kos pembuatannya agak tinggi. 

Minggu lepas, entah macam mana, Cik Rose berbual dengan rakan sekerja. Tiba-tiba masuk bab aiskrim. Gigih kami mencari cara membuatnya. Dan pada hari yang sama, kami mencari bahannya. 



Itulah hasil aiskrim choki-choki yang Cik Rose buat. Ini yang belum keras lagi. 

Macam mana nak buat aiskrim choki-choki ni? Senang ke susah ya?

Jangan risau. Cik Rose akan beritahu. 



Cara Buat Aiskrim Choki-Choki.

Bahannya :

1 tin susu cair
1/2 tin susu pekat manis
3 tin air (guna tin susu untuk sukat)
2 sudu tepung jagung - bancuh dengan air terlebih dahulu
Secubit garam


Cara-cara

Campurkan susu-susu berserta air dan panaskan. Kemudian, masukkan bancuhan tepung jagung dan garam. 

Biarkan sejuk seketika.

Sementara itu, boleh kerat choki-choki kepada dua bahagian. Masukkan choki-choki dalam plastik aiskrim. Dan ratakan. 

Bila susu dah sejuk, masukkan dalam plastik aiskrim. Ikat dan sejukkan dalam peti ais. 

Tadaa, dah siap pun. 



Sejukkan sebentar. Bila dah beku, bolehlah makan. 

Cik Rose nasihatkan, kalau nak buat, buatlah lebih sikit. Sebab bila dah makan, tak dapat nak berhenti. Hihihi.



Kalau nak buat lebih, gandakan sahaja jumlah bahan-bahannya. 

Tadaaa, hasilnya. Dah beku elok macam ni, Cik Rose bawa ke rumah kawan. Ada buat bacaan Yassin. 



Untuk lebih mudah, boleh tengok video di bawah. Cik Rose buat khas untuk korang. Lagi senang tengok video kan. 


Selamat mencuba!


8 comments:

  1. sedapnya. lama tak buat

    ReplyDelete
  2. Wahhh thanks cik rose! Ri tu nampak kat IG, ada niat nak cari resipi..nampak cik rose share ni, alhamdulillah..takyah susah cari dah..hihihi..bole cuba nanti 💖

    ReplyDelete
  3. Sedap ni.Tunggu balik kampung boleh buat ramai-ramai..

    ReplyDelete
  4. Sedapnya.. memang tak cukup kalau buat sikit..

    ReplyDelete
  5. wahhh sedap nih, akak paling fail nk ikat dia punya bontot tu, heheheh selalu tak jd ketat sgt

    ReplyDelete