Alhamdulillah... Sudah 24 tahun ...

May 10, 2012

Hai semua.. sudah lama betul tak tengok blog ni.. Emmm..nak buat macam mana kan.. Ada je benda yang berlaku...
 (i) Tanggungjawab pada kerja...
 (ii) Kesihatan yang tak stabil...
dan macam-macam lagi yang berlaku...

09 Mei 2012...

Genaplah usia saya menjangkau 24 tahun.. Emmm...sudah dewasa sekarang ni..
Alhamdulillah...masih dipanjangkan usia untuk melihat dunia yang indah ini...
Apabila usia dah meningkat setapak lagi ni, macam-macam yang saya impikan.. Sudah tentu perubahan yang positif.. Harap dapat kekuatan dan bimbingan orang di sekeliling untuk mencapai impian tersebut!

Kesihatan oh kesihatan...

Untuk pengetahuan semua, saya ni memang jenis yang mudah diserang penyakit. Kalau orang lain demam sikit-sikit, mesti jangkit kat saya. Dan saya pulak yang demam teruk... huhuhu... Siap dengan package iaitu, demam, selsema, batuk.. Saya ni ada asma.. Jadi, bila demam dah tentulah saya risau jika asma saya menyerang.. Tapi, Alhamdulillah.. dah 2 tahun saya tidak menggunakan 'inhaler'. Dulu ada jugak makan vitamin, tapi sekerat jalan je. Pada 21.1.2012, saya dijangkiti demam yang memang teruk.. Seminggu berada di Johor Bahru... Tak larat nak balik KL untuk bekerja... Oleh kerana saya ni memang jenis mudah dapat penyakit, seorang kawan mencadangkan saya mengambil 'virgin coconut oil' keluaran CATALYST untuk meningkatkan antibodi saya ni.


Haaa.. inilah dia


Saya pun mengamalkanlah makan VCO ni. Sehari, 2 biji saya makan.. Alhamdulillah, saya rasa ada perubahan pada diri saya. Kalau kawan saya demam pun, saya dah tak dijangkiti tau. Kulit pun rasa lain je.. Saya rasa ada perubahan positif dalam diri saya ni.

NAMUN, ianya hanya bertahan selama 3 bulan je.. Maksudnya, pada 30 April 2012, saya telah dijangkiti demam.. Mula-mula demam biasa je.. Pastu tiba-tiba demam yang sekali dengan sakit kepala. Tak pernah sebelum ni, kalau saya demam, saya rasa sakit kepala,... Saya pergi kerja pun tak larat.. Terpaksa balik awal. Selalunya saya kalau tak sihat, suka ke klinik. Tapi, kali ini hati jadi keras. Tak mau ke klinik. Suami suruh ke klinik pun tak nak..(Suami saya telah berlepas ke Kudat,Sabah pada 11 April selama 3 bulan-ada operasi.. maklumlah Tentera kan..) Mak ayah call dari kampung suruh pun, saya tak mahu... Pada 7 Mei, saya sakit tekak..Suara pen serak-serak basah je.. Tiba-tiba esoknya saya bangun pagi, suara dah hilang! Ya Allah..saya tak boleh bercakap.. Suara tak mau keluar! Selama 2 hari jugak saya tak mampu bertutur.. Sungguh saya insaf bila ianya terjadi,... Mulalah saya terfikirkan pada mereka yang memang tidak dikurniakan suara sejak dilahirkan.. Saya yang diuji selama 2 hari pun, sudah rasa tersiksa.. Tak boleh nak bercakap dengan orang. Terpaksa pendamkan saja dalam hati.. Bercakap hanya sekadar mengangguk dan menggeleng serta menggerakkan tangan saja.... Inilah ujian tatkala usia mahu berganjak... Alhamdulillah, hari ini, 10 Mei, saya mampu bertutur.. Walaupun suara kadang-kadang ada, kadang-kadang tak ada. Saya bersyukur... Kadang-kadang saya terfikir mungkin ni demam nak beralih tahun kot?.. hehhehe.. Macam budak-budak nak beralih bulan kan, ada ragamnya...

Sepanjang tak ada suara tu macam-macam yang saya buat untuk pulihkannya.

Antaranya :-

 (a) MINUM AIR ASAM JAWA.


(b) GULA-GULA FISHERMAN'S FRIEND.

( c ) GULA-GULA DEQUADIN.


(d) STREPSIL yang baru tu...

Ha... macam-macam saya makan bagi memulihkan suara tau. Akhirnya, masa saya godek-godek kat internet, sata terjumpa satu petua ni. Alhamdulillah, dengan izin Allah, suara saya keluar sikit-sikit. Tapi, bukan lepas buat, terus ada.. Kena tungu semalaman jugak lah.. Saya try minum dalam pukul 1.30 tengahari. Pastu ulang semula pada pukul 2.30 petang. Keesokkan harinya, saya bangun pagi, suara dah ada walaupun serak dan perlahan. Alhamdulillah... Kita kena usaha macam-macam cara kan.. Allah juga lah yang menyembuhkan setiap dari penyakit yang kita hidapi. Nak tahu petuanya?... 

Jeng..jeng..jeng... Saya rendamkan nasi dalam semangkuk air.. Tutup dan biarkan selama satu jam.. Saya guna nasi panas.. Lepas sejam, minum air rendaman tu.. Sape-sape yang bernasib seperti saya, bolehlah mencubanya ye... InsyaAllah, berkesan... Dari langsung tak ada suara, dah ada sikit-sikit... Cuba tau nanti!....


p/s : Tinggi tinggi Gunung Kinabalu... Tinggi lagi sayang sama kamu.... 
        biru biru hujung kinabalu....  tengok dari jauh hati saya rindu..
(oh..sekarang rindu sama Sabah.. tiba-tiba kan?.. heheheh)



You Might Also Like

2 comments

  1. Alhamdulillah..dah sembuh ye...

    waaa... strepsil...my febreto :) hehhehe

    ReplyDelete
  2. SAlam..
    ye, Alhamdulillah dah sembuh dah sekarang..
    terima kasih ye!

    ReplyDelete

FOLLOWERS

CONNECT

SEO Reports for inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com PRchecker.info free web site traffic and promotion APDM SAPS