Friday, October 31, 2014

MANGGA ASAM BOI SEDAP !


Sana sini orang dok bercerita tentang mangga asam boi. Kat fb cerita mangga asam boi. Kat instagram penuh gambar mangga asam boi. Kat blog-blog pun ramai yang kongsi resepi mangga asam boi yang tersedap dan mudah! Dok sembang ngan member pun, terselit cerita mangga asam boi. Amboi glamer sungguh mangga asam boi ni sekarang... Tekak ni pun mana boleh tahan kan. Asyik dok layang gambar je,  nak juga rasa sendiri kan. 

Apalagi, masa balik kampung last week,  terus ajak kakak saya, Kakyang buat sendiri mangga asam boi ni. Oleh kerana pokok mangga kat rumah kakyang takde buah,  kitorang ke Tesco cari mangga.. Hihi. Alhamdulillah ada rezeki kitorang. Beli buah mangga dua kilo dan sempat juga ambil buah jambu batu 4 biji. Tak dilupakan asam boi jugak. Balik tu, teruslah buatkan.. Memang sengaja potong panjang-panjang sebab lagi feel kot makan dalam bentuk tu. Semua dah tahu resepi kan.Sungguh mudah. Hanya perlukan buah mangga/ jambu/ epal hijau/  kedondong dan lain -lain. Campurkan dengan asam boi, gula, garam dan cili api. Tapi, saya letak sikit je cili tu. Sebab ramai budak -budak kat rumah. Kalau pedas kang menangis dorang. heehe... Tapi bila dah siap manalah budak-budak nak makan.. Mak budak je yang layan. hikhik.. 

Tadaa inilah hasilnya :-


Memang sedap. Nak nak bila kita dah sejukkan kan.. Aduhhh macam nak buat lagi je rasa. hikhik... Ada juga yang letak asam boi merah kan. Tapi saya lagi suka asam boi putih... Menangkap! 

Tapi antara mangga dan jambu tu, saya lagi suka mangga! 



17 comments:

  1. Wana pun dah buat. Dah habis sebalang makan..^_^

    ReplyDelete
  2. Memang sedap..kalo buat memang berbaloi2

    ReplyDelete
  3. tak pernah rasa lagi.... sodehhhh!!!haha

    ReplyDelete
  4. haish ... geram jer tgk . ada yg guna epal hijau ... saya nak cuba belimbing buloh klu ada nanti ...

    ReplyDelete
  5. sedapp kn..hujung minggu nie nk cr mangga muda lg buat sendiri je..hihi

    ReplyDelete
  6. eh, akak pun buat juga rupanya. hehehe... family saya x mnat jeruk2 ni.. so, macam xkan buat je. hee

    ReplyDelete
  7. Tiap kali tgk kat fb/blog orang share gambar ni akak kecur air liur,...

    ReplyDelete
  8. meleleh je tengok ni.. huhu.. takdelah, nasib baik cikna bukan penggemar asam atau benda2 masam cenggini.. mmg tak tahan masam..

    ReplyDelete
  9. Kak ros tau...
    Buat sebalang abis licin...
    Takdan nk amek gamboo pon...
    Semalam buat lagi 2 bekas...
    Senang nk mangga blkng umah ni jeee

    ReplyDelete
  10. sedapnyaa.. belum merasa lg ni...

    ReplyDelete
  11. nengok j la ciksu.nk makn xdpt lg. huhu

    ReplyDelete
  12. Mv siap buat papaya asam boi lagi hahaha....

    ReplyDelete
  13. saya pun dah buat...
    tapi guna buah katak puru...
    memang sedap dan lazat

    ReplyDelete
  14. saya pnah buat...
    tapi saya buat buah katak puru...
    mmg sdp dan lazat

    ReplyDelete
  15. saya pnah buat...
    tapi saya buat buah katak puru...
    mmg sdp dan lazat

    ReplyDelete