EMOSI MENGGANGGU AKAL DAN TINGKAH LAKU



Jangan menbuat keputusan
ketika sedang marah.
Jangan membuat janji
sewaktu sedang gembira.

Betul kan, petikan kata-kata di atas.. Mesti semua pernah lakukan.. Termasuk saya. Kadang-kadang emosi marah tu datang..Rasa nak lepaskan je... Tapi bila dah dilepaskan, mulalah rasa bersalah.. Sebab tu pentingnya kita dalam mengawal emosi! Memang bahaya kalau kita meletakkan emosi di atas sekali mengatasi yang lain. Seharusnya, kita seimbangkan.. 

Macam tu jugak tatkala kita bergembira. Hati berbunga riang. Jangan mudah menabur janji. Bimbang tak dapat ditepati nanti. Perlulah berpada-pada dalam segala segi.

Hati-hatilah. Jangan biarkan emosi menjuarai diri kita.. Perlu bijak mengawalnya. Biar seiring dengan akal fikiran :)

 Salam Jumaat dari saya.. 



Post a Comment

24 Comments

  1. bahaya kalau emosi x leh di kawal

    ReplyDelete
  2. folow blog nabihah balik dan like facebook fan page blog nabihah terima kasih
    http://inibelognabihah.blogspot.com
    terima kasih

    ReplyDelete
  3. Setuju.. Kene selalu berhati2.. masa marah dan masa gembira.. sebab pasti ada yg akan tersilap kalau tak kawal ...

    ReplyDelete
  4. Salam Jumaat Cik Ros... bab marah tu memang. huishhh nak mengawalnya.... Allah jer yang tau.

    ReplyDelete
  5. betul.. kalau boleh pikir dgn waras.. tenangkan diri..jangan biarkan emosi ganggu diri

    ReplyDelete
  6. dulu saya selalu jadi.. bila dah marah rasa bersalah.. sekarang ni bila dah bertambah umur.. dah makin kurang.. dah matang kata orang.. kehkehkeh..

    ReplyDelete
  7. betullah..kalau tgh happy, janji boleh melebih-lebih..yg tak mampu ditepati pun.

    *doa kita sama...amin!

    ReplyDelete
  8. setuju..apa pun klu nak berjanji nak buat keputusan kena fikir betul2 jangan dipengaruhi emosi

    ReplyDelete
  9. masih cuba beristiqamah.. inshaAllah kak ross. inshaAllah ^_^

    ReplyDelete
  10. Bila emosi lebih dari akal..begitulah selalunya..

    ReplyDelete
  11. Something to be remember.
    Thanks, Ros.

    ReplyDelete
  12. betul..time marah ke,time seronok ke..memang selalu dan kerap hilang kawalan diri..heheh

    ReplyDelete
  13. Nice sharing sis. In shaa Allah akan dijadikan panduan.

    ReplyDelete
  14. Selalu buat keputusan time tengah marah pastu menyesal :(

    ReplyDelete
  15. ros.. betul sangat tu.. bile kite dalam emosi yang melampau.. macam terlampau gembire.. terlampau marah.. terlampau sedih.. macam2 boleh terjadikan.. kan..

    ReplyDelete
  16. Keputusan yg kita buat ketika tgh marah selalunya akan backfired ;)

    ReplyDelete
  17. Agree...Nad pun selalu macam tu jugak..

    Anyway..salam perkenalan dari Nad :)

    ReplyDelete
  18. Tq for sharing... keputusan waktu amarah kdg2 diluar kawalan n pmikiran waras

    ReplyDelete
  19. kalau akak mmg susah nk kawal emosi ni..aduyaiii

    ReplyDelete
  20. bertenang dulu baru leh ungkap kata2 apa.. kalau di belenggu emosi.. takut yg kuar tu berbisa

    ReplyDelete
  21. betul tu.. bila dh terlepas ckp rasa bersalah sgt2

    ReplyDelete