Thursday, 7 February 2013

Kenapa Mata Asyik Berkedip-kedip






Mata saya ni asyiklah nak berkedip-kedip.. Selalu gak jadi. Dan banyak jugak dengar sebab mata kita ni berkedip-kedip. 

Kata orang-orang tua, :


kalau yang bergerak tu kelopak mata kanan, ada saudara sebelah ayah yang meninggal , kalau sebelah kiri , ada saudara sebelah mak pula yang meninggal” dan “kalau mata kanan yang bergerak, nak tengok orang atau nak jumpa orang jauh”. Ada juga yang kata “nak dapat berita baik”. Kalau kelopak mata kiri yang bergerak, katanya “ada berita kurang baik yang akan didengar dan akan menangis”.


Terpulanglah sama ada nak percaya atau tak. Tapi, sebenarnya mata berkedip ni pun sejenis penyakit. Cuma tak lah  merbahaya sangat. Saya pernah hadiri satu kursus tahun lepas. Penceramah tu kata, kalau mata kita ni selalu berkedip, maknanya mata kita ni letih.. dan cuba lah pejam seketika dan buka semula. Ulang beberapa kali.. Untuk merehatkan mata la.. Kadang-kadang kita ni asyik mengadap komputer kan.. 


Ini hasil yang saya temui bila tanya Mak Cik Google :


"Nama saintifik untuk penyakit mata bergerak ini ialah "myokymia". Berdasarkan kata-kata pakar masalah ini adalah akibat pergerakan otot di bahagian kelopak mata atas dan kadang-kadang di bahagian kelopak mata bawah bawah . Mata bergerak-gerak ini berkait rapat dengan stress, fatigue, kurang tidur dan overdose minum kopi. Anxiety/depression juga boleh mengakibatkan kepada masalah mata bergerak-gerak ini. Kerisauan yang terlalu tinggi dalam diri kita juga turut menyumbang kepada masalah ini. Faktor personaliti juga turut menyumbang kepada masalah ini"




p/s : Pernah tak jadi macam ni?.. dan ada kena mengena tak dengan apa yang orang-orang tua cakap?. Cuba share sikit :)




"Ya Allah, terima kasih atas segala nikmat yang telah Kau berikan kepada ku dan keluargaku... Ya Allah, aku mohon padaMu Ya Allah, kurniakanlah zuriat yang soleh dan solehah buatku dan suamiku(Roshazareeza dan Muhammad Sabri). Juga buat semua yang sedang menanti rezeki dariMu Ya Allah. Sesungguhnya Engkaulah Maha Mengasihani HambaMu ini, Ya Allah."




61 comments:

  1. pernah jugak jadi... tapi biasanya kalau jadi mata berkedip sebelah kanan memang nak jumpa orang yang dah lama x jumpa... kalau sebelah kiri...confirm menangis... tapi x selalulah... lama dah x kena dah...

    *nama macam nama jepun lah...ekekekek..."myokymia"... lembut jer bunyinya...

    ReplyDelete
  2. mate berkedip2.. mak saya pon cakap.. if mate berkedip2 uh ade la yang nak pergi meninggalkan kita.. tp tataw la betol ke tak..hihihihi

    ReplyDelete
  3. penah jugak jadi camni tapi tak kerap la kdg2 je...

    ReplyDelete
  4. pernah juga jadi mcm ni..tuleh org tua2 cakap mcm tue..terpulang pada kit ajer nak percaya atau x...tapi MV dulu mmg betul ada saudara yg meninggal dunia

    ReplyDelete
  5. pernah jugak terjadi camni. tapi xde la nak percaya sgt dgn ape yg org2 tua ckp

    ReplyDelete
  6. selalu jugak mata berkedip² tapi tak nak fikir sangat..

    ReplyDelete
  7. Tu kepercayaan orang lama... =D
    Tapi yang tang penyakit tu, baru tau...... =D
    Thanks for ur info... =D

    ReplyDelete
  8. as-salam ross..
    bab meninggal tu slalu dgq ggi bawah patah.

    kalau mata berkedip slalu nak teriak

    ReplyDelete
  9. pernah kena jugak macam ni.. selalunya saya kalau mata sebelah kiri berkedit tu tandanya akan menangis la...

    ReplyDelete
  10. Selalu juga bergerak tapi tak pernah percaya cuma memang adakalanya kebetulan jadi kenyataan. Tapi apa pun, kita bersandar kepada Allah SWT kerana Dia yang Maha Berkuasa

    ReplyDelete
  11. pernah.. tp buat xtau jek. huhuhu..

    ReplyDelete
  12. org2 tua kata kalo kedip2 sebelah mata kanan nk tgk org kalo mata kedip2 sebelah kiri nak nangis

    ReplyDelete
  13. macam macam maksud orang tua katakan. terpulang pada diri kita.

    ReplyDelete
  14. sekarang ni selalu jadi.tu sbb google then tejumpe blog ni.tatau laa sb tress k apa tp skg ni sye tgh final.

    ReplyDelete
  15. Saya slh sorg.. Bnda ni dri kcik lg..dlu kejap jdi kejap x..skang ni rasanya dh hmpir 4 tahun non stop pnykit kejip mta ni.. Say pn naik pent dn skit bhgiaN mata n dahi.. Ada yg ckp bnda tu tabiat..ada yg kata reasung.. Saya buntu.. Sya dh la prempuan.. Kyakinan saya mmh rndah. saya bkrja sbgai s/u.. Mmg perlu brdpn dgn org ramai.. Lost confdnt kdg2..sesape bole bntu.. ?? Dh cuba nk stopkn tabiat ni tp xbole..adakah ni pnyakit??

    ReplyDelete
  16. Pernah gak jd cm ni...asenya semua tu mitos jer..lau berlaku mungkin kbtulan...

    ReplyDelete
  17. hmmm saya pn jdi jga hmmm tak tau la knpa

    ReplyDelete
  18. penah jd.mate berkedip blh atas knn slme 2 mgu.mmg btol jupe org yg lme kite x jupe.dlm 10 thun.plk tu org yg kita suka .skg ni bkedip da smgu.

    ReplyDelete
  19. m3h biasa kne ,,dan ianya mmg btl2 terjadi..sangat takut kalo mata kiri yg berkedip2

    ReplyDelete
  20. Sy skg ni kejap mata kiri gerak kejap mata kanan. Plg kerap mta kanan. Gerak xhenti2 lak. Bersambung2 gerakan dia. Lepastu skg ni sllu lak mmpi buruk. Berkaitan ke??? Tpi sy xnk pkr sgt.

    ReplyDelete
  21. Sy skg ni kejap gerak mata kiri kejap mata kanan. Plg kerap mata kanan la. Gerak xhenti2. Lagi stu skg sllu mmpi buruk. Berkaitan ke ek??? Sy xnk pkr bukan2.

    ReplyDelete
  22. @zarra ezaraSorry, saya tak tahu pulak berkait ke tak dengan mimpi awak tu.. better jangan fikir yang bukan-bukan ye.. :)

    ReplyDelete
  23. @mama3herooyeke jadi?.. takut jugak ek.. macam peringatan pulak kan.. selalu dengar dari mak je.. kalau mata mak berkedip tu, mesti ada yang nak berlaku..

    ReplyDelete
  24. @nurulo memang jadi ye?.. Ros kalau berkedip kan,memang tak terfikir langsung apa yang orang selalu cakap tu.. bila dah tak berkedip, baru teringat, 'eh, mata aku berkedip, apa yang jadi ye?..'

    ReplyDelete
  25. @Anonymousyup, mungkin betul, mungkin tak..kan ?

    ReplyDelete
  26. @aen rafioh, thanx singgah sini.. jangan fikir sangat ye dik.. nanti bertambah risau pulak..

    ReplyDelete
  27. good info.. sbb mata sy kdg2 berkedip2 ... hahaha

    ReplyDelete
  28. Menurut saya mata berkedip adalah kurangnya Istirahat mata atau tingkat stress sedang memuncak, coba istirahatkan sejenak saja.

    ReplyDelete
  29. haha, baru je eda kena simptom mata kedip-kedip ni. belah kanan, so percaya lah konon nak jumpa someone. hehehe

    ReplyDelete
  30. syee sllu kne cm tu..mse ngah tls komen nie pon tgah kedip2 y blh knan atas.. tp taon lps smue adk brdek kne cm tu .. kiri knan. lme gak dlm 2 mgu..rope nye ayah d jmpot ALLAH.. n mse ayh mngal tu sdre mare jaoh & dekat dtg.. :(

    ReplyDelete
  31. Sy pon penah jugak mata kiri bergerak selama hmpr 2 bln..rupanya I
    ibu bapa mertua nak pergi tnggalkan kami serentak..lpas tu trus je bhnti kedip mata ni..huhu..tkut bila diingat balik..

    ReplyDelete
  32. Sekarang ni kelopak mata belah kiri berkedip tak henti2..adeh... hiiii...

    ReplyDelete
  33. @zarra ezaraPnah happen to me dlm tahun 2008. Brgnti2 dari sebelah kanan pas tu kiri. After seminggu, ianya berulang kli brgerak2, pada paginya sya dpt bad news my bf telah mninggal dunia setelah 2 bulan tidak brjumpa.Apapun mungkin ianya kbetulan dan ianya skadar ptnda shja.

    ReplyDelete
  34. Dah seminggu mata kiri sblh bwh bekedip..risau gak

    ReplyDelete
  35. Mata kanan saya berkedip semalam, sehari suntuk. Rasanya sebab tengah depress kot, gaduh dengan kawan.

    ReplyDelete
  36. mata saya dh dua ari berkedip2 belah kanan..risau juga..tp sy rsa sbb komputer agknya...cz satu hari saya ngadap lebih 8 jam..huk3.. rimas jgk kdg2 tu..huk3

    ReplyDelete
  37. @Anonymous sama lah, malu berdepan dgn orang T__T

    ReplyDelete
  38. Dah 2 mggu mata saya berkedip...saya tau saya stress...betul cakap pakar opthalmologist tpt keje saya di sbbkan stress...dia suruh tuamkan dgn tuala yg di celup dgn air suam ke mata...alhamdulillah ok

    ReplyDelete
  39. Betul la kalau kita stress....mata akan berkedip...nasihat dr pakar opthalmology suh demah mata guna tuala yg bersih dan air suam...InsyaAllah mata kita akan ok...

    ReplyDelete
  40. saya pun mata kiri tengah berkelip-kelip huhuhu

    Jom lawati www.happyneasy.blogspot.com untuk perkongsian kesihatan :)

    ReplyDelete
  41. Saye sedang mengalami keadaan kelopak mata berkedip @myokymia ni dah dekat 2 bln. Sangat rase tak selesa terutama mase cakap dgn org atau mase drive...nak tanye ape ubatnye ye

    ReplyDelete
  42. Mmg dok kelip2 ni...xselasa langsung...sebelah atas kiri...
    Dah 3 hari...ya Allah..jauhkan dr benda2 yg buruk...

    ReplyDelete
  43. sy jarang mata berkedip-kedip.tapi baru-baru ni mata sebelah kiri bawah mmg selalu sangat berkedip-kedip...kawan saya kata alamatnya nk menangis...dan nak dijadikan cerita disebabkan sy pelajar degree dan mmg assignment bertimbun-timbun-stress, rindukan mak abah kat rumah dgn nak final examnya lagi x semena-mena haritu sambil saya baca buku dlm bilik saya menangis..ni menangis bukan 5 minit berhenti tapi mmg rasanya 1 jam lebih jugak saya menangis.dah kesat banyak kali pon still menangis...air mata x berhenti mengalir.haha..nilah perkongsian saya...

    ReplyDelete
  44. sy jarang mata berkedip-kedip.tapi baru-baru ni mata sebelah kiri bawah mmg selalu sangat berkedip-kedip...kawan saya kata alamatnya nk menangis...dan nak dijadikan cerita disebabkan sy pelajar degree dan mmg assignment bertimbun-timbun-stress, rindukan mak abah kat rumah dgn nak final examnya lagi x semena-mena haritu sambil saya baca buku dlm bilik saya menangis..ni menangis bukan 5 minit berhenti tapi mmg rasanya 1 jam lebih jugak saya menangis.dah kesat banyak kali pon still menangis...air mata x berhenti mengalir.haha..nilah perkongsian saya...

    ReplyDelete
  45. Just nk berkongsi.. sy dlu penah alami mata kiri sebelah atas bergerak2 selama 2 mggu..after a few months abah sy jatuh sakit then meninggal dunia.. pas je abah mnggl bru sy teringt balek yg sy penah alami mata gerak2..xtau laa ada kena mngena ke x

    ReplyDelete
  46. Just nk kongsi..dlu sy penah alami mata sbelah kiri bhgian bwh bergerak2 slma 2 mggu..after a few months abah sy jatuh saket then meninggal dunia..pas je abah mnggl bru sy teringt tntg mata gerak2 tuu.. xtau laa ada kna mngena ke x

    ReplyDelete
  47. dulu takut jugak kalau mata asyik berkedip, sebab mesti nak menangis lepas tuh, tapi bila dah tau sbnanye ade kaitan dgn perkara saintifik, baru lah x pikir sgt setiap kali mata berkedip

    ReplyDelete
  48. sllu juga terjadi, kdg2 xselesa dibuatnya..huhuh

    ReplyDelete
  49. Ni la mslhnya klu mata berkedip..buat hati risau

    ReplyDelete
  50. hadoiiii...
    mata kiri ni pon da seminggu kedip2

    ReplyDelete
  51. aku sedang mengalaminye sekarang...
    sebelah kanan atas...sangat tidak selesa....

    ReplyDelete
  52. ada kaitan dengan stress dan kurang tidur rupanya2 ya.. pernah terjadi jugak, tapi sangat jarang. selalu eyebag ja kalo xcukup tido ni ha.. :D Tq for sharing the info kak. :D

    ReplyDelete
  53. dah sulan lebih dah mata kiri dan kanan berkedip kedip sendiri.. sekarang mata kanan kelopak bawah.. kejap kelopak mata atas belah kiri..

    mata pulak makin kabur..

    ReplyDelete

Minta doakan saya dimurahkan rezeki untuk mempunyai zuriat :)
Terima kasih untuk doa itu.
Saya juga mendoakan semoga anda dimurahkan rezeki :)