Kenapa Mata Asyik Berkedip-kedip | INILAH REALITI

Thursday, 7 February 2013

Kenapa Mata Asyik Berkedip-kedip






Mata saya ni asyiklah nak berkedip-kedip.. Selalu gak jadi. Dan banyak jugak dengar sebab mata kita ni berkedip-kedip. 

Kata orang-orang tua, :


kalau yang bergerak tu kelopak mata kanan, ada saudara sebelah ayah yang meninggal , kalau sebelah kiri , ada saudara sebelah mak pula yang meninggal” dan “kalau mata kanan yang bergerak, nak tengok orang atau nak jumpa orang jauh”. Ada juga yang kata “nak dapat berita baik”. Kalau kelopak mata kiri yang bergerak, katanya “ada berita kurang baik yang akan didengar dan akan menangis”.


Terpulanglah sama ada nak percaya atau tak. Tapi, sebenarnya mata berkedip ni pun sejenis penyakit. Cuma tak lah  merbahaya sangat. Saya pernah hadiri satu kursus tahun lepas. Penceramah tu kata, kalau mata kita ni selalu berkedip, maknanya mata kita ni letih.. dan cuba lah pejam seketika dan buka semula. Ulang beberapa kali.. Untuk merehatkan mata la.. Kadang-kadang kita ni asyik mengadap komputer kan.. 


Ini hasil yang saya temui bila tanya Mak Cik Google :


"Nama saintifik untuk penyakit mata bergerak ini ialah "myokymia". Berdasarkan kata-kata pakar masalah ini adalah akibat pergerakan otot di bahagian kelopak mata atas dan kadang-kadang di bahagian kelopak mata bawah bawah . Mata bergerak-gerak ini berkait rapat dengan stress, fatigue, kurang tidur dan overdose minum kopi. Anxiety/depression juga boleh mengakibatkan kepada masalah mata bergerak-gerak ini. Kerisauan yang terlalu tinggi dalam diri kita juga turut menyumbang kepada masalah ini. Faktor personaliti juga turut menyumbang kepada masalah ini"




p/s : Pernah tak jadi macam ni?.. dan ada kena mengena tak dengan apa yang orang-orang tua cakap?. Cuba share sikit :)




"Ya Allah, terima kasih atas segala nikmat yang telah Kau berikan kepada ku dan keluargaku... Ya Allah, aku mohon padaMu Ya Allah, kurniakanlah zuriat yang soleh dan solehah buatku dan suamiku(Roshazareeza dan Muhammad Sabri). Juga buat semua yang sedang menanti rezeki dariMu Ya Allah. Sesungguhnya Engkaulah Maha Mengasihani HambaMu ini, Ya Allah."





"Ya Allah, terima kasih atas segala nikmat yang telah Kau berikan kepada ku dan keluargaku... Ya Allah, aku mohon padaMu Ya Allah, kurniakanlah zuriat yang soleh dan solehah buatku dan suamiku(Roshazareeza dan Muhammad Sabri). Juga buat semua yang sedang menanti rezeki dariMu Ya Allah. Sesungguhnya Engkaulah Maha Mengasihani HambaMu ini, Ya Allah." :)

60 comments:

Nurzakiah Hanum said... Reply Comment

anum x pernah jadi lagi

Farah Waheda Wahid said... Reply Comment

pernah jugak jadi... tapi biasanya kalau jadi mata berkedip sebelah kanan memang nak jumpa orang yang dah lama x jumpa... kalau sebelah kiri...confirm menangis... tapi x selalulah... lama dah x kena dah...

*nama macam nama jepun lah...ekekekek..."myokymia"... lembut jer bunyinya...

Athirah Farah said... Reply Comment

mate berkedip2.. mak saya pon cakap.. if mate berkedip2 uh ade la yang nak pergi meninggalkan kita.. tp tataw la betol ke tak..hihihihi

Haryati Faizal said... Reply Comment

penah jugak jadi camni tapi tak kerap la kdg2 je...

Mrs Velentine said... Reply Comment

pernah juga jadi mcm ni..tuleh org tua2 cakap mcm tue..terpulang pada kit ajer nak percaya atau x...tapi MV dulu mmg betul ada saudara yg meninggal dunia

Sue-Rya Qistina said... Reply Comment

pernah jugak terjadi camni. tapi xde la nak percaya sgt dgn ape yg org2 tua ckp

umi alya said... Reply Comment

ntah le.. akakpn tak pasti

MizzTina said... Reply Comment

yg penting, xselesa..

♥ Wina ♥ said... Reply Comment

selalu jugak mata berkedip² tapi tak nak fikir sangat..

are_lin@yu said... Reply Comment

huhu..ayu pnh gk jd..

AyueJean AJ said... Reply Comment

Tu kepercayaan orang lama... =D
Tapi yang tang penyakit tu, baru tau...... =D
Thanks for ur info... =D

Wanieys a.k.a IbuQalief said... Reply Comment

akak penah gak jg bekedip-kedip tu :-)

QasehnyaRania said... Reply Comment

as-salam ross..
bab meninggal tu slalu dgq ggi bawah patah.

kalau mata berkedip slalu nak teriak

SeputihSalju said... Reply Comment

pernah kena jugak macam ni.. selalunya saya kalau mata sebelah kiri berkedit tu tandanya akan menangis la...

Ainim Suju said... Reply Comment

Selalu juga bergerak tapi tak pernah percaya cuma memang adakalanya kebetulan jadi kenyataan. Tapi apa pun, kita bersandar kepada Allah SWT kerana Dia yang Maha Berkuasa

Chic Na said... Reply Comment

pernah.. tp buat xtau jek. huhuhu..

Mimi Azirah said... Reply Comment

org2 tua kata kalo kedip2 sebelah mata kanan nk tgk org kalo mata kedip2 sebelah kiri nak nangis

rosliana ruslan said... Reply Comment

macam macam maksud orang tua katakan. terpulang pada diri kita.

aen rafi said... Reply Comment

sekarang ni selalu jadi.tu sbb google then tejumpe blog ni.tatau laa sb tress k apa tp skg ni sye tgh final.

Anonymous said... Reply Comment

Saya slh sorg.. Bnda ni dri kcik lg..dlu kejap jdi kejap x..skang ni rasanya dh hmpir 4 tahun non stop pnykit kejip mta ni.. Say pn naik pent dn skit bhgiaN mata n dahi.. Ada yg ckp bnda tu tabiat..ada yg kata reasung.. Saya buntu.. Sya dh la prempuan.. Kyakinan saya mmh rndah. saya bkrja sbgai s/u.. Mmg perlu brdpn dgn org ramai.. Lost confdnt kdg2..sesape bole bntu.. ?? Dh cuba nk stopkn tabiat ni tp xbole..adakah ni pnyakit??

Anonymous said... Reply Comment

Pernah gak jd cm ni...asenya semua tu mitos jer..lau berlaku mungkin kbtulan...

jai_hip said... Reply Comment

hmmm saya pn jdi jga hmmm tak tau la knpa

jai_hip said... Reply Comment

hmm sy pn sllu jdi mcm tu

nurul said... Reply Comment

penah jd.mate berkedip blh atas knn slme 2 mgu.mmg btol jupe org yg lme kite x jupe.dlm 10 thun.plk tu org yg kita suka .skg ni bkedip da smgu.

mama3heroo said... Reply Comment

m3h biasa kne ,,dan ianya mmg btl2 terjadi..sangat takut kalo mata kiri yg berkedip2

zarra ezara said... Reply Comment

Sy skg ni kejap mata kiri gerak kejap mata kanan. Plg kerap mta kanan. Gerak xhenti2 lak. Bersambung2 gerakan dia. Lepastu skg ni sllu lak mmpi buruk. Berkaitan ke??? Tpi sy xnk pkr sgt.

zarra ezara said... Reply Comment

Sy skg ni kejap gerak mata kiri kejap mata kanan. Plg kerap mata kanan la. Gerak xhenti2. Lagi stu skg sllu mmpi buruk. Berkaitan ke ek??? Sy xnk pkr bukan2.

ros_reeza said... Reply Comment

@zarra ezaraSorry, saya tak tahu pulak berkait ke tak dengan mimpi awak tu.. better jangan fikir yang bukan-bukan ye.. :)

ros_reeza said... Reply Comment

@mama3herooyeke jadi?.. takut jugak ek.. macam peringatan pulak kan.. selalu dengar dari mak je.. kalau mata mak berkedip tu, mesti ada yang nak berlaku..

ros_reeza said... Reply Comment

@nurulo memang jadi ye?.. Ros kalau berkedip kan,memang tak terfikir langsung apa yang orang selalu cakap tu.. bila dah tak berkedip, baru teringat, 'eh, mata aku berkedip, apa yang jadi ye?..'

ros_reeza said... Reply Comment

@jai_hipjangan fikir sangat ye..

ros_reeza said... Reply Comment

@Anonymousyup, mungkin betul, mungkin tak..kan ?

ros_reeza said... Reply Comment

@aen rafioh, thanx singgah sini.. jangan fikir sangat ye dik.. nanti bertambah risau pulak..

MR R said... Reply Comment

good info.. sbb mata sy kdg2 berkedip2 ... hahaha

Ibrahim Lubis said... Reply Comment

Menurut saya mata berkedip adalah kurangnya Istirahat mata atau tingkat stress sedang memuncak, coba istirahatkan sejenak saja.

Eda Johari said... Reply Comment

haha, baru je eda kena simptom mata kedip-kedip ni. belah kanan, so percaya lah konon nak jumpa someone. hehehe

Anonymous said... Reply Comment

syee sllu kne cm tu..mse ngah tls komen nie pon tgah kedip2 y blh knan atas.. tp taon lps smue adk brdek kne cm tu .. kiri knan. lme gak dlm 2 mgu..rope nye ayah d jmpot ALLAH.. n mse ayh mngal tu sdre mare jaoh & dekat dtg.. :(

Anonymous said... Reply Comment

Sy pon penah jugak mata kiri bergerak selama hmpr 2 bln..rupanya I
ibu bapa mertua nak pergi tnggalkan kami serentak..lpas tu trus je bhnti kedip mata ni..huhu..tkut bila diingat balik..

Anonymous said... Reply Comment

Sekarang ni kelopak mata belah kiri berkedip tak henti2..adeh... hiiii...

Anonymous said... Reply Comment

@zarra ezaraPnah happen to me dlm tahun 2008. Brgnti2 dari sebelah kanan pas tu kiri. After seminggu, ianya berulang kli brgerak2, pada paginya sya dpt bad news my bf telah mninggal dunia setelah 2 bulan tidak brjumpa.Apapun mungkin ianya kbetulan dan ianya skadar ptnda shja.

Anonymous said... Reply Comment

Dah seminggu mata kiri sblh bwh bekedip..risau gak

Anonymous said... Reply Comment

Mata kanan saya berkedip semalam, sehari suntuk. Rasanya sebab tengah depress kot, gaduh dengan kawan.

ChintaLestary Tone excel said... Reply Comment

mata saya dh dua ari berkedip2 belah kanan..risau juga..tp sy rsa sbb komputer agknya...cz satu hari saya ngadap lebih 8 jam..huk3.. rimas jgk kdg2 tu..huk3

Anonymous said... Reply Comment

@Anonymous sama lah, malu berdepan dgn orang T__T

hasnozi salleh said... Reply Comment

Dah 2 mggu mata saya berkedip...saya tau saya stress...betul cakap pakar opthalmologist tpt keje saya di sbbkan stress...dia suruh tuamkan dgn tuala yg di celup dgn air suam ke mata...alhamdulillah ok

hasnozi salleh said... Reply Comment

Betul la kalau kita stress....mata akan berkedip...nasihat dr pakar opthalmology suh demah mata guna tuala yg bersih dan air suam...InsyaAllah mata kita akan ok...

shafrina said... Reply Comment

saya pun mata kiri tengah berkelip-kelip huhuhu

Jom lawati www.happyneasy.blogspot.com untuk perkongsian kesihatan :)

amran said... Reply Comment

Saye sedang mengalami keadaan kelopak mata berkedip @myokymia ni dah dekat 2 bln. Sangat rase tak selesa terutama mase cakap dgn org atau mase drive...nak tanye ape ubatnye ye

amran said... Reply Comment

Ape ubatnye yer

IJA hamba Allah said... Reply Comment

Mmg dok kelip2 ni...xselasa langsung...sebelah atas kiri...
Dah 3 hari...ya Allah..jauhkan dr benda2 yg buruk...

Anonymous said... Reply Comment

sy jarang mata berkedip-kedip.tapi baru-baru ni mata sebelah kiri bawah mmg selalu sangat berkedip-kedip...kawan saya kata alamatnya nk menangis...dan nak dijadikan cerita disebabkan sy pelajar degree dan mmg assignment bertimbun-timbun-stress, rindukan mak abah kat rumah dgn nak final examnya lagi x semena-mena haritu sambil saya baca buku dlm bilik saya menangis..ni menangis bukan 5 minit berhenti tapi mmg rasanya 1 jam lebih jugak saya menangis.dah kesat banyak kali pon still menangis...air mata x berhenti mengalir.haha..nilah perkongsian saya...

Anonymous said... Reply Comment

sy jarang mata berkedip-kedip.tapi baru-baru ni mata sebelah kiri bawah mmg selalu sangat berkedip-kedip...kawan saya kata alamatnya nk menangis...dan nak dijadikan cerita disebabkan sy pelajar degree dan mmg assignment bertimbun-timbun-stress, rindukan mak abah kat rumah dgn nak final examnya lagi x semena-mena haritu sambil saya baca buku dlm bilik saya menangis..ni menangis bukan 5 minit berhenti tapi mmg rasanya 1 jam lebih jugak saya menangis.dah kesat banyak kali pon still menangis...air mata x berhenti mengalir.haha..nilah perkongsian saya...

mimy loma said... Reply Comment

Just nk berkongsi.. sy dlu penah alami mata kiri sebelah atas bergerak2 selama 2 mggu..after a few months abah sy jatuh sakit then meninggal dunia.. pas je abah mnggl bru sy teringt balek yg sy penah alami mata gerak2..xtau laa ada kena mngena ke x

mimy loma said... Reply Comment

Just nk kongsi..dlu sy penah alami mata sbelah kiri bhgian bwh bergerak2 slma 2 mggu..after a few months abah sy jatuh saket then meninggal dunia..pas je abah mnggl bru sy teringt tntg mata gerak2 tuu.. xtau laa ada kna mngena ke x

Nurul Farhana said... Reply Comment

dulu takut jugak kalau mata asyik berkedip, sebab mesti nak menangis lepas tuh, tapi bila dah tau sbnanye ade kaitan dgn perkara saintifik, baru lah x pikir sgt setiap kali mata berkedip

sHaRiNa eLyaNa said... Reply Comment

sllu juga terjadi, kdg2 xselesa dibuatnya..huhuh

Anonymous said... Reply Comment

Ni la mslhnya klu mata berkedip..buat hati risau

Anonymous said... Reply Comment

hadoiiii...
mata kiri ni pon da seminggu kedip2

Anonymous said... Reply Comment

aku sedang mengalaminye sekarang...
sebelah kanan atas...sangat tidak selesa....

sha dhira said... Reply Comment

ada kaitan dengan stress dan kurang tidur rupanya2 ya.. pernah terjadi jugak, tapi sangat jarang. selalu eyebag ja kalo xcukup tido ni ha.. :D Tq for sharing the info kak. :D