RESEPI SAMBAL TUMIS UDANG PETAI SEDAP - INILAH REALITI

Wednesday, 17 July 2013

RESEPI SAMBAL TUMIS UDANG PETAI SEDAP



Selamat petang semua.. Masak apa hari ni untuk berbuka?.. Ke beli je kat Bazar Ramadhan?. 

Entry kali ni saya nak share resepi Sambal Tumis Udang Petai. Yang ni saya masak masa hari Isnin.. Sekali dengan Asam Pedas Ikan Parang .. Saje nak berkongsi, mana tahu kan ada yang mencari ke.. hihi..



Bahan-bahan

Bawang Merah
Bawang Putih
Belacan(sangai dulu atas api, guna je garpu cucuk kat belacan tu, lepas tu letak atas api dapur gas sekejap)
Cili Kering

*Kisar bahan kat atas ni. Kalau saya, saya blend asing dengan cili, tapi kalau nak blend sekali pun tak apa.

Air asam Jawa/ Asam keping
Udang
Petai

Cara-caranya :

1) Panaskan minyak. Kemudian masukkan bahan kisar.
2) BIla dah naik bau dan bawang tu garing sikit, masukkan cili pula.
3) Tumis sampai pecah minyak. Pastu masukkan air asam jawa atau asam keping. Bila dan membuak-buak, masuk petai dulu.
4) kemudian baru masukkan udang. Bila udang dah masak, perasakan dengan garam.. Lepas tu, bolehlah makan :) hihihi.

Senang kan?..

Dalam kuali lagi ni..


Haa, ni yang dah masak :)


Dah baca entry ni, kena cuba masak tau.. hihi


Mencari Katering Sekitar Sungai Petani, Merbok, Bedong dan sekitar ?CATERING TERBAIK DI SUNGAI PETANI, KEDAH


22 comments:

  1. Sambal udang petai memang sedap.....

    ReplyDelete
  2. Macam sedap jer.. Terutama udang tu.. Hihi..

    ReplyDelete
  3. Eh, dah tukar header blog ye...baru tu. hehehe..masak resipi ni utk berbuka ya

    ReplyDelete
  4. nyum..nyum...mmg sedapkan sambal udang petai....sluppppp.....:)))

    ReplyDelete
  5. akak pun prefer msk sndiri dr beli dik... sedap sambal udang petai tuh... bg akak apa2 yg ada u dang msti sedap

    ReplyDelete
  6. tgk pun dah tahu sedapp.. peberat ni...

    ReplyDelete
  7. oh mai peberet ni.

    sambal udang :D


    p/s: kite tahun 87, hihi :p

    ReplyDelete
  8. sedap nih rosss....tpppp akak xleh mkn udang la

    ReplyDelete
  9. sedapnyaaa tp tak boleh makan udang.. allergic.. huhu..

    ReplyDelete
  10. hehe...memg sodap kan! tak tipu :-)

    ReplyDelete
  11. kalo deqla , deqla pilih asam jawa.. asam keping x penah pun.. huhu.. sama la deqla asingkan jugak bawang dgn cili masa blender tu..

    ReplyDelete
  12. DH akak pon da request sambal udang petai.. nanti la kene buat jugak~

    ReplyDelete
  13. salam jumaat..lme m3h x buat sambal udang petai ni

    ReplyDelete
  14. Sedap nampak sambal udang petai ni.. Teringin nak masak menu ni, tp en.hb tak makan petai, satg langsung dia tak jamah, adoiii

    ReplyDelete
  15. aduh...klu petai ni ayu tmkn bila dipotong halus2x jer..klu besar2x mmg tak tertelan nnt jadinya.hihihi

    ReplyDelete