RESEPI ASAM PEDAS IKAN PARANG SEDAP

July 16, 2013



Semalam saya ada ceritakan yang saya masak sendiri juadah berbuka.. Ok, dalam entry ni saya cuma nak share resepi Asam Pedas Ikan Parang yang saya buat tu..


 Saya bukannya terror masak.. Saja nak letak kat blog, nanti mana tahu kot-kot saya lupa cara masak, boleh refer blog.. hihihi. Juga boleh dijadikan rujukan buat sesiapa yang mencari resepi ni.. Mudah je caranya.. Ok, jom kita semak bahan-bahannya dulu.. Saya main agak je ye.. Tak ada sukatan yang betul-betul sangat.. Bukan apa, saya belajar dari mak saya.. Mak saya kata, kalau nak masak lauk pauk, jangan bergantung pada sukatan resepi.. Asalkan kita tahu bahan, pandailah kita olahkannya..  Kadang, cara kita masak tak sama kan.. Cara menumis.. Saya pun dulu tak pandai nak tumis sambal.. hihi,, Bukan apa, tak pandai nak tengok sampai dia pecah minyak tu.. Pastu, bila dok tengok mak masak, baru tahu :)

Bahan-bahan

Bahan Kisar
Bawang Merah
Bawang Putih
Halia
Kunyit hidup(Kalau takde, guna serbuk kunyit pun boleh)
Serai
Belacan ( sangai dulu atas api, cucuk je belacan tu guna garpu, buka api gas, letak sekejap)
Jintan Manis
Biji Ketumbar
Cili Merah
Cili kering

*Nak kisar terus dengan cili boleh, nak asing pun boleh. Macam saya, saya blend asing.

Daun kesom
Bunga Kantan
Air Asam jawa/Asam keping
Garam

Ikan Parang
Bendi

Cara-caranya.

1) Panaskan minyak. Lepas tu masukkan sikit biji ketumbar. Bila dah naik bau, masukkan bahan yang kisar tadi. Biar sampai naik bau dan garing sikit. 
2) Kemudian, masukkan cili kering yang kita dah kisar tu. Biar sampai pecah minyak.
3) Lepas tu, boleh masukkan air asam jawa atau asam keping. 
4) Bila dah mendidih, boleh masukkan ikan parang. 
5) Tengok ikan tu macam dah separuh masak, boleh terus masukkan Bendi, daun kesom dan bunga kantan.(saya masukkan lagi serai yang diketuk)
6) Perasakan dengan garam. 
7) Kalau ikan dah masak, boleh tutup api. Jangan biar lama sangat, nanti isi ikan tu hancur pula. Dan , dah siap!

Alhamdulillah, dapat pujian dari suami saya.. Beliau cakap, sedap.. Siap tanya, macam mana boleh agak garam ek. Kan puasa?.. hihi.. Ntahlah, saya main agak je. Alhamdulillah , cukup rasa :)

Tapi, nak makan kena hati-hati. Maklumlah ikan parang ni banyak tulang..  Sebenarnya nak beli Ikan tenggiri, tapi tersalah ikan. hihihi..


Ni dalam kuali.. Tu yang berasap. Ye, saya masak dalam kuali. Saya tak guna periuk :)


Sedia dihidang.. Untuk juadah berbuka :)


p/s : Kawan-kawan, jangan marah saya letak gambar makanan ye,. Niat saya nak kongsi resepi je. Mana tahu, anda boleh cuba pulak kan?..  

## Selamat menjalani ibadah puasa kawan-kawan. Alhamdulillah, hari ni dah 7 Ramadhan.. Masih penuh puasa saya.. Moga dapat melalui Ramadhan kali ni hingga penghujungnya.. Moga  diberikan kesihatan yang baik pada kita semua untuk berpuasa :)



Mencari Katering Sekitar Sungai Petani, Merbok, Bedong dan sekitar ?CATERING TERBAIK DI SUNGAI PETANI, KEDAH





You Might Also Like

19 comments

  1. dapat mkn dgn bendi n nasi panas tu sedap.haih~

    ReplyDelete
  2. SY PUN TAK KENAL IKAN..HAAHA...TAU IKAN KEMBONG JE KOT..KIKIKI...

    KLU SY MASAK UTK BUKA,LPS BERBUKA BARU SAYA TARUK GARAM..HEHE..MKN KUIH DL LA BR MKN NASIK

    ReplyDelete
  3. hehe..menduga keimanan betul bila tgk gamba makanan..

    thanks share the resepi..:)

    ReplyDelete
  4. wah!! sedapnya..zara suka masak asam pedas tumis..sedap..tpi fmily tak suka tumis..=D

    ReplyDelete
  5. sedapnye asam pedas.. huhu..

    ReplyDelete
  6. harini mama cikna masak asam pedas juga.. hihihi..

    ReplyDelete
  7. Mcm sedap je..hehe..sila lah dtg ke blog sy..http://ajax85.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. mmg sedap..m3h pun suka mkn asam pedas

    ReplyDelete
  9. asam pedas selalu ummi akak yang asak.. akak tak pernah masak asam pedas sendiri..

    ReplyDelete
  10. wow.. asam pedas....!! sedap nih.. my feverett...!! huhu

    ReplyDelete
  11. sedapnya....tetiba rasa nk request kt mr papapapito,eheheh!!

    ReplyDelete
  12. Mesti sedap ni...rasa macam nak pengsan berkali-kalilah macam ni Ros...terer Ros masak :)

    ReplyDelete
  13. Pssssttt, Ros...nak tempek resepi ni kat blog saya boleh tak? plssss.....

    ReplyDelete

FOLLOWERS

CONNECT

SEO Reports for inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com PRchecker.info free web site traffic and promotion APDM SAPS