Thursday, November 28, 2019

Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam Bagi Tahun 2020

Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam Bagi Tahun 2020. Assalamualaikum. Tahun 2019 bakal melabuhkan tirai tak lama lagi. Kira-kira sebulan sahaja lagi. Apa yang ditunggu-tunggu oleh warga yang berkerja pada setiap bulan? Sudah tentulah gaji kan.


Menunggu gaji setiap bulan.


Tak kisahlah anda penjawat awam, pekerja swasta atau berniaga sendiri. Sudah tentu menanti-nanti gaji setiap bulan. Tak sabar rasanya menunggu hari gaji. Gaji ni kadang-kadang menguji kita erti sabar. Hahaha. Datang lambat jer. Tapi, dia pergi bukan main laju. Kejap je habis. Sebab tu sangat penting ilmu pengurusan kewangan. Kena bijak mengurus kewangan. 


Urus kewangan dengan betul


Gaji kecil atau gaji besar. Nak uruskan tu bukan mudah. Kena bijak aturkan pengeluaran wang dan aliran wang. Jangan biar wang keluar deras, tapi yang masuk perlahan atau langsung tiada! 
Sakit kita nanti setiap bulan. 



Bila tarikh pembayaran gaji penjawat awam bagi tahun 2020?


Mesti ramai yang nak tahu kan. Bukan apa, bila kita tahu akan tarikh gaji masuk, senang sikit. Senang untuk kita membuat perancangan. Jangan main-main hal kewangan. 


Di sini, Cik Rose kongsikan tarikh gaji masuk untuk kakitangan kerajaan. Bolehlah tengok-tengok dan hitung sendiri kan. 






Gaji Januari 2020 Masuk Awal !


Ya, awal gaji untuk Januari 2020. 16 Januari 2020. Kenapa awal? Jangan panik. Ada sebabnya mengapa gaji masul awal. Gaji masuk awal kerana pada 25 & 26 tu adalah Tahun Baru Cina. Jangan tak tahu, kalau ada perayaan sebegini memang gaji akan masuk awal. 



Hari Raya Aidilfitri pada bulan Mei.


Bulan 2 hingga 4 nampaknya biasa aje. 24, 25 dan 23. Tarikh biasa gaji masuklah tu. Perubahan adalah pada bulan 5! Gaji awal sebab nak raya! Kalau ikut kalendar, pada 24 dan 25 Mei adalah Hari Puasa. 

Jun hingga September kembali seperti biasa. Dah tak awal yer kawan-kawanku sekalian. Ok juga kan kalau gaji macam biasa ni. Takdelah sakit di tengah atau hujung bulan. Hikhik. 

Ada sesuatu yang pelik pada bulan Oktober

Cik Rose hairan kenapa 26.10 tarikhnya. Selalunya, kalau 25 haribulan tu jatuh pada hari cuti , ia akan diawalkan pada hari berkerka sebelumnya. Tapi, kali ini gaji pada 26 haribulan. Sedangkan 26 haribulan tu hari Isnin. 


Pada bulan November seperti biasa. 25 haribulan. Bulan 12 pula adalah pada 17 Disember. Yeayyyy.  Eh eh dah yeayy yeayyy pulak. Hahaha. 



Dah tahu bila gaji, buatlah perangcangan dengan baik ya. 

4 comments:

  1. kena study dan buat perancangan untuk urus gaji next year...

    ReplyDelete
  2. seronok dapat gaji awal. tpi kalau tak manage betul2 djenuh menunggu gaji. huhuhu

    ReplyDelete
  3. Teebaik infonya...tq done follow ya

    ReplyDelete