Friday, July 31, 2020

Selamat Hari Raya Aidil Adha dari Perantau Kota

Assalamualaikum. 

31 Julai 2020. 
10 Zulhijah 1441H.
Hari Raya Aidil Adha. 

Di kesempatan ini, Cik Rose ingin ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha buat mak ayah, keluarga, rakan-rakan dan semua pembaca blog ini. 



Beraya di mana tu? Ada yang balik kampung? Tentu meriah raya kali ini. Iyalah sebab Aidil Fitri yang lepas kita dalam PKP. 

Berbeza dengan Aidil Adha, kita dalam PKPP. Namun,  dalam kemeriahan kita beraya, jangan dilupa SOP ya. Kita masih belum menang. Sentiasa ingat, basuh tangan dengan kerap. Jaga penjarakkan fizikal kita. Ingatlah orang yang tersayang.


Tahun ini Cik Rose beraya di perantauan. Tak balik kampung. Beraya dengan si kecil, Kitty. My nomey nomey Kitty. hihi. 


Sedikit perkongsian mengenai Hari Raya Aidil Adha : 


Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalendar Hijrah Islam. Tarikh 10 Zulhijjah ini merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.


Selain daripada itu, Ibadah korban yang dikerjakan pada Hari Raya Aidiladha pula adalah bagi umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s yang sanggup menyembelih anaknya Nabi Ismail kerana ketaatannya terhadap Allah S.WT. Maka ketika anaknya itu sampai ke peringkat umur yang membolehkan dia berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim telah bermimpi dimana dalam mimpinya Allah telah memerintahkannya untuk menyembelih anaknya bernama Ismail. Nabi Ibrahim berkata kepada anaknya : Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpiku bahawa aku akan menyembelihmu. Apakah pendapatmu? Anaknya menjawab: Wahai ayah, lakukanlah apa yang diperintahkan kepadamu. Insya ALLAH, ayah akan mendapati aku termasuk orang-orang yang sabar.


Setelah kedua-duanya berserah bulat-bulat dan menjunjung perintah ALLAH itu, Maka Nabi Ibrahim pun melaksanakan perintah Allah S.W.T terhadapnya. Apabila Nabi Ibrahim dan anaknya sampai ke tempat yang dituju, Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, Nabi Ibrahim menutup matanya dengan dengan cara yang dirancangkan oleh anaknya.


Maka nabi ibrahim pun mengangkat pedang dengan kalimah Allah lalu memancungkan pedangnya pada leher anaknya. Maka terpeciklah darah mengenai badan Nabi Ibrahim. Dengan tangan dan badan yang menggeletar Nabi Ibrahim membuka penutup matanya, namun alangkah terkejut apabila melihat yang disembelih itu bukanlah anaknya melainkan seekor kibas. Dengan memuji kebesaran Allah S.W.T kedua-duanya pun berpeluk sambil bersyukur kepada Tuhan kerana memberi kekuatan untuk melaksanakan amanat yang diperintahkan oleh Allah S.W.T.


Rentetan dari peristiwa ini, setiap tahun ketika perayaan Aidiladha maka umat Islam menyembelih binatang-binatang korban lalu mengagihkan kepada golongan yang kurang bernasib baik.




Sumber : https://www.umt.edu.my/




1 comment: