Saturday, September 05, 2020

Tips Kewangan Bijak Urus Gaji

Tips Kewangan Bijak Urus Gaji. Assalamualaikum. Sana sini orang kongsikan tips kewangan. Bijak urus wang. Cara jimat wang. Tips menabung. 


Bukan mudah untuk kita uruskan kewangan. Kadar kenaikan harga barang menjadi faktor utama kekangan untuk menabung. Keperluan sudah menjadi bajet yang besar setiap bulan. Ramai yang cakap utamakan keperluan dari kehendak. Masalahnya senarai keperluan dah panjang,  kadang-kadang melebihi wang gaji. 


Gaji besar. Alhamdulillah, anda boleh dan masih mampu untuk menguruskan kewangan. Gaji kecil? Usah risau. Walau terpaksa berjimat sedikit pada awalnya,  kita akan merasa manisnya juga nanti. Ada beza jimat dan kedekut. Janganlah kedekut sangat dengan diri sendiri.  Sesekali reward diri sendiri. Jangan stress-stress ya.


sumber : SINAR HARIAN


Di sini, Cik Rose kongsikan sedikit tips bijak urus gaji. Dengar macam klise kan. Tapi, itulah tipsnya. Nak atau tak nak, kena juga ambil tahu. Kena juga praktikkan mana yang bersesuian. 


Urus Wang Gaji Dengan Bijak


1) Buat bajet setiap bulan

Ya, bajet. Biasakan diri apabila gaji masuk, asingkan terus wang untuk perbelanjaan tetap (kereta, rumah, bil utiliti) dan perbelanjaan sampingan. Kena ada bajet. Risau nanti terbabas bayaran bil, siapa yang susah. Asingkan siap-siap,  lebih mudah. Barulah kita tahu berapa baki wang gaji kita yang boleh kita belanja atau simpan. Yang penting, selesaikan dahulu pembayaran yang penting seperti bil elektrik, bil air, bil telefon, sewa rumah, kenderaan dan lain-lain. 


2) Utamakan keperluan, bukan kehendak

Ini ramai yang tahu. Tapi, susah nak buat kan. Godaan nafsu untuk membeli barangan kehendak. Bila ada jualan murah, kita seringkali tidak berfikir dengan rasional. Nak beli jugak. Sedangkan ianya tidak penting. 


3) Perbandingan harga

Dah banyak platfom yang boleh kita survey harga barangan. Jangan rasa malas untuk membuat perbandingan harga terutamanya barang-barang yang bernilai tinggi. Contohnya barangan elektrik atau kelengkapan rumah. Percayalah, tabiat ini akan memberi manfaat kepada anda walaupun kelihatan leceh. Kita boleh jimat banyak tau. Janhan terpedaya dengan iklan sangat! 


4) Menabung

Disiplinkan diri menabung dari sekecil-kecil duit syiling sehingga sejumlah wang yang anda peruntukkan setiap hari. Ada banyak teknik menabung. Sesetengan individu suka asingkan wang mengikut warna. Jadi, mereka wujudkan tabung oren (RM20), tabung hijau (RM5) dan lain-lain. Ikut kemampuan kita. Jangan ikut orang ya. 

5) Pinjaman peribadi dan kad kredit

Elakkan membuat pinjaman peribadi jika tiada keperluan mendesak. Kena berfikir panjang  sebelum buat keputusan. Jangan sampai terjerat diri. Kad kredit? Baik jauhkan. Walau anda mampu, tak payahlah yer. Bimbang terlepas batasan nanti. 


Itulah 5 tips kewangan yang selalu kita dengar, kan? Apapun,  lihat kemampuan kita juga. Boleh simpan, kita simpan.Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. 


Buatlah dua tiga kerja jika kita mampu. Cari hobi yang boleh dapatkan pulangan. Kenalah bijak kan. Semoga berjaya!










1 comment:

  1. Thank you for the tips ✨ bolehla praktikkan lepas ni

    ReplyDelete