Shopee: Rakyat Malaysia mengambil penjagaan diri dengan lebih serius
KUALA LUMPUR, 28 Februari 2022 – Data Shopee Malaysia menunjukkan bahawa rakyat Malaysia kini lebih
menyesuaikan diri untuk merasakan kegembiraan dan menunjukkan penghargaan
kepada diri mereka sendiri dalam dunia pasca pandemik.
Lebih ramai
rakyat Malaysia mendapatkan keperluan penjagaan diri mereka di atas talian,
berdasarkan data beli-belah yang diperhatikan oleh Shopee Malaysia. Sejak
pandemik bermula, permintaan untuk produk yang membantu para pembeli
meningkatkan kesejahteraan hidup mereka, memberi ganjaran kepada diri mereka
sendiri serta mengurangkan tekanan telah meningkat sebanyak 6 kali ganda di
platform tersebut.
Bagi tahun
2021, Shopee mendapati bahawa kesejahteraan fizikal dan persekitaran berada di
antara keperluan utama rakyat Malaysia apabila membeli-belah di atas talian.
Khususnya, 42% daripada produk yang dibeli tertumpu pada kesihatan fizikal, 26%
pada kesejahteraan persekitaran, 25% pada kesejahteraan sosial, dengan
selebihnya untuk kesejahteraan psikologi dan rohani.
“Hasil
daripada data ini menunjukkan bagaimana cara yang digemari rakyat Malaysia
untuk menjaga kesejahteraan mereka telah berkembang sejak dua tahun lepas,
menandakan peningkatan peluang baharu bagi aspek penemuan diri dan pertumbuhan
peribadi. Kami berbesar hati kerana dapat menyokong rakyat Malaysia di setiap
langkah, demi membantu mereka menemui apa yang mereka perlukan,” kata Kenneth
Soh, Ketua Kempen Pemasaran di Shopee Malaysia.
Rakyat
Malaysia meletakkan kesejahteraan fizikal sebagai keutamaan mereka. Berbanding
tahun 2019, rakyat Malaysia menunjukkan minat yang lebih sebanyak 6 kali ganda
untuk membeli barangan yang berkaitan dengan pemakanan sihat, senaman, dandanan
diri, dan kebersihan diri. Barangan dandanan diri adalah subkategori paling
popular untuk penjagaan diri secara fizikal, dengan kira-kira satu pertiga
daripadanya terdiri daripada produk penjagaan kulit seperti topeng muka, skrub
muka, alat solek, minyak muka, pati dan serum.
Rakyat
Malaysia didapati lebih mengutamakan penjagaan diri dari segi persekitaran
dengan mewujudkan persekitaran hidup yang lebih sihat. Ini kerana permintaan
untuk pembaikan, hiasan dan organisasi rumah meningkat sebanyak 10 kali ganda
dalam tempoh dua tahun lepas di pasaran Shopee sejak tahun 2019. Contohnya
termasuk bekalan DIY, wangian dan
lilin, bunga dan tumbuhan tiruan, kertas dinding dan hiasan seni dinding, rak,
pengatur meja dan bakul simpanan. Data ini mungkin tidak mengejutkan kerana
ramai yang harus menilai semula ruang kediaman mereka, jika mereka menghabiskan
lebih banyak masa bekerja dan belajar di rumah, atau mempunyai hobi yang
dilakukan di dalam rumah.
Melihat pada
trend pertumbuhan kesejahteraan sosial, permintaan oleh rakyat Malaysia
meningkat 5 kali ganda bagi produk untuk mendidik atau mengasuh bayi serta
memelihara haiwan peliharaan dalam tempoh 2 tahun lepas. Barangan yang dijual
yang berkaitan dengan bekalan haiwan peliharaan meningkat paling cepat dalam
kategori ini. Barangan mainan, dandanan, fesyen, rumah serta aksesori untuk
haiwan peliharaan meningkat 13 kali ganda dari tahun 2019 hingga tahun 2021.
Shopee turut
menyaksikan rakyat Malaysia semakin berminat untuk mempelajari kemahiran baharu
dan memupuk hobi seperti membaca, menulis jurnal, bermain permainan berpapan
dan bermain alat muzik, yang memberikan sejenis detoks digital dan menggalakkan
penjagaan diri dari aspek psikologi yang lebih baik. Barangan yang dijual
berkaitan hobi-hobi ini telah meningkat sebanyak 6 kali ganda dalam tempoh dua
tahun lepas.
Rakyat
Malaysia juga melakukan penjagaan diri di luar talian, menggunakan pembayaran
digital. Untuk keseluruhan tahun 2021 berbanding tahun 2019 sebelum munculnya
wabak Covid-19, bagi penggunaan ShopeePay, dompet mudah alih bersepadu Shopee,
dalam kategori penjagaan diri, pesanan meningkat paling banyak bagi
produk-produk sukan dan aktiviti luar, permainan, buku dan hobi, serta kesihatan
dan kecantikan. Peningkatan tertinggi adalah untuk produk-produk permainan,
buku dan hobi, dengan kenaikan penggunaan dicatat sebanyak 60 kali ganda.
0 Comments