RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI API SEDAP - INILAH REALITI

Wednesday, 15 January 2014

RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI API SEDAP


Ok, kali ni nak share satu resepi simple.. Ketam masak lemak cili api. Ni cara yang saya selalu buat lah kan.. 


Bahan-bahan :

2 ekor ketam.
5 ulas bawang putih
1biji bawang besar
5 tangkai cili api 
Sedikit halia
2 batang serai(satu dititik, dan satu untuk dikisar)
2 ketul kunyit hidup

( Bahan kat atas ni dikisar)

1 asam keping
Santan
Air
Minyak
Gula
Garam.


Cara-caranya:

Panaskan minyak. Bila minyak dah panas, masukkan bahan kisar tadi. Biarkan sampai cili api tu masak. Kemudian masukkan ketam, serai yang dititik dan asam keping. Biarkan sehingga ketam tu masak. Perasakan dengan gula dan garam. Last sekali masukkan santan. Perlahankan api dan kacau rata. Dah siap pun...

Simple kan?.... 

Cubalah kawan -kawan :-)



*********


Mencari Katering Sekitar Sungai Petani, Merbok, Bedong dan sekitar ?CATERING TERBAIK DI SUNGAI PETANI, KEDAH


19 comments:

  1. sekrang ni kalau tengaok mana2 resepi, mesti ada pasal cara nk masak kanghkung.. nasib baik yg ni x de.. hehhe

    ReplyDelete
  2. menu nie buat sambey pejam mata jeee...sbb dah expert..hahaha..blagak sgt, kan...

    ReplyDelete
  3. waduh2..kenapakah diriku digoda...

    ReplyDelete
  4. ooo. ros tumis ye..
    ciksu x pernah lagi masak lemak cili padi tumis sbb x nak bg santan pecah minyak. hihi.

    mcm mna dgn suami. ada penambahan utk paltlet darah x?

    ReplyDelete
  5. aduiiii..sedapnye..terliur dah nih..

    ReplyDelete
  6. ketam masak apa pon sedap..sebab fav saya ketam tu.,.akeke

    ReplyDelete
  7. owh ketam... lama x mkn.. mmg sedap dibuat masak lemak cili api.. nyum2...

    ReplyDelete
  8. wahhh..sedapnya

    akak salin resepi,tq

    ReplyDelete
  9. nampak sedap je tp alergik ketam.. huhu..

    ReplyDelete
  10. Srnok yer...msak2x utk suami gitu..ketam tu blh tkar len jgkkn....

    ReplyDelete
  11. sedapnya terliur rasa nak masak stok ketam yang beli kat pasar borong resepi ni..

    ReplyDelete
  12. This is great Article
    Thanks for the recipe

    ReplyDelete