Kenangan Bubur Lambuk - INILAH REALITI

Sunday, 22 July 2012

Kenangan Bubur Lambuk

Alhamdulillah, hari ini hari kedua kita semua berpuasa.

Hari ni, nak cerita sikit kenangan saya dengan bubur lambuk.

Ahhh, rindunya waktu tu..

Masa saya sekolah rendah dulu, hari-hari saya memang ditugaskan untuk mengambil bubur lambuk di Masjid Taman Intan, Sungai Petani, Kedah.. Saya akan pergi dengan ayah saya, kakak dan abang saya. Tapi, abang saya bergilir-gilir lah dengan kakak saya. Semestinya, saya tetap akan beratur hari-hari. Dorang masak dalam kawah yang besar tu, dan banyak jugaklah kawahnya. macam kat bawah ni la lebih kurang.


Masa dulu, siapa yang nak bubur lambuk kat masjid tu kena bawak bekas sendiri. Beratur panjang sangat. Dan bila tiba giliran kita, kita hulur lah bekas kita. Dan orang tu akan bubuh bubur lambuk tu.. Best sangat tau. 

Tapi, bila saya naik sekolah menengah, Masjid tu dah menyediakan bekas plastik. Maksudnya dorang bungkus siap-siap dalam plastik. Dan akan agihkan sorang, satu plastik. Lebih menjimatkan masa.



Bubur lambuk kat masjid tu, sedap sangat bagi saya. Tak boleh lawan mana-mana tempat lagi. Tapi, itu kalau ikut selera saya. Tapi, sekarang bila dah merantau ni, tak dapatlah nak merasa lagi bubur lambuk tu. Namun, kenangan bubur lambuk tetap dalam hati saya. Wahh,gitu!

p/s : Gambar ambil dari Cik Google lagi :) 


 Ros.reeza

10 comments:

  1. ros tinggal di taman intan ker? kenal tak sorang kawan eyza nama dia fizah.

    ReplyDelete
  2. Emmm sedapnya bubur lambuk....

    ReplyDelete
  3. bukan.. Ros pernah duduk kat Taman Nilam dulu :)

    ReplyDelete
  4. Selamat berpuasa
    wah! best nye bubur lambuk, hope dpt makan bubur lambuk tahun ni...
    heehhehe...

    ReplyDelete
  5. Surau taman perumahan kakak hanya buat pada hari sabtu dan ahad je Ros. Sebab hari biasa semua AJK surau bekerja...

    ReplyDelete
  6. mmg sdapkan..ayu pun suka makan ;-)..tahun ni tak rasa bubur lambuk lg ni..hehe

    ReplyDelete
  7. bubur lambuk nie mmg femes tp tu la masalahnyer..tekak saya tak leh nak telan bubur lambuk nie...tak tahu la kenapa...

    ReplyDelete
  8. kat sini pun ada jugak. tp tak sehebat masjid jamek punya...

    ReplyDelete
  9. deqla plak suka mkn bubur lambok kat kg baru..sdp.. free lagik..tp mmg beratur pjg la nk p amek tu.. haha

    ReplyDelete