CACING PITA HIDUP DALAM TUBUH MANUSIA




Ok, di petang hari ni, saya nak cerita tentang cacing pita. Entry kali ni tak ada gambar k. Yelah, kan nak cerita pasal cacing, gelilah saya nak letak pic cacing posing posing bagai ala retiss. hihihi.

Info ni saya ambil dari Akhbar Metro.

Cacing pita ni dalam bahsa saintifik dia ialah "schistosomes". Dia mampu hidup dalam tubuh manusia sehingga berdekat lamanya, melalui air yang tercemar oleh najis dan masuk ke dalam tubuh menerusi lubang kecil pada kulit. huhu.. lama tu, kan?

Ok, dalam kajian terbaru saintis, pengkaji mendapati rahsia yang membolehkan cacing ni hidup lama. Nak tahu caranya??? Dia menyorok dalam sel stem darah yang membantunya terus memperbaharui bahagian badannya.

Bila dia dok dalam tubuh manusia, dia membesar, menjadikan darah sebagai makanannya dan turut mencari cacing pita yag lain sebagai pasangannya. Amboi...sempat lagi ye.. hihi. Cacing pita betina akan bertelur tanpa henti, hingga beratus biji setiap hari. Banyaknya.....

Telur yang tidak dibuang melalui najis manusia akan tertanam di bahagian organ dalaman yang boleh mengakibatkan kerosakan tisu yang serius dan keradangan kronik. Emmm, memang bahaya.


Ok, tu je info yang dapat saya share kan.



p/s: saya memang geli... huhu



Previous
Next Post »

9 comments

Click here for comments
4 March 2013 at 15:57 ×

thanks for sharing. baru tau. hehehe

saya pun ngah geli ni ha!!

Balas
avatar
admin
4 March 2013 at 16:15 ×

takut pulak bce pasal ni.. kt kite ade tak?

Balas
avatar
admin
4 March 2013 at 16:28 ×

memang geli lah. euwww..

Balas
avatar
admin
4 March 2013 at 20:21 ×

cacing pita memang bahaya..

Balas
avatar
admin
5 March 2013 at 07:52 ×

serius mmg mengelikan , tapi bila part membiak tu menyeramkan pulak.

Balas
avatar
admin
5 March 2013 at 08:25 ×

eiiiii...takutnya...

Balas
avatar
admin
Thanks for your comment