CACING PITA HIDUP DALAM TUBUH MANUSIA | INILAH REALITI

Monday, 4 March 2013

CACING PITA HIDUP DALAM TUBUH MANUSIA




Ok, di petang hari ni, saya nak cerita tentang cacing pita. Entry kali ni tak ada gambar k. Yelah, kan nak cerita pasal cacing, gelilah saya nak letak pic cacing posing posing bagai ala retiss. hihihi.

Info ni saya ambil dari Akhbar Metro.

Cacing pita ni dalam bahsa saintifik dia ialah "schistosomes". Dia mampu hidup dalam tubuh manusia sehingga berdekat lamanya, melalui air yang tercemar oleh najis dan masuk ke dalam tubuh menerusi lubang kecil pada kulit. huhu.. lama tu, kan?

Ok, dalam kajian terbaru saintis, pengkaji mendapati rahsia yang membolehkan cacing ni hidup lama. Nak tahu caranya??? Dia menyorok dalam sel stem darah yang membantunya terus memperbaharui bahagian badannya.

Bila dia dok dalam tubuh manusia, dia membesar, menjadikan darah sebagai makanannya dan turut mencari cacing pita yag lain sebagai pasangannya. Amboi...sempat lagi ye.. hihi. Cacing pita betina akan bertelur tanpa henti, hingga beratus biji setiap hari. Banyaknya.....

Telur yang tidak dibuang melalui najis manusia akan tertanam di bahagian organ dalaman yang boleh mengakibatkan kerosakan tisu yang serius dan keradangan kronik. Emmm, memang bahaya.


Ok, tu je info yang dapat saya share kan.



p/s: saya memang geli... huhu




"Ya Allah, terima kasih atas segala nikmat yang telah Kau berikan kepada ku dan keluargaku... Ya Allah, aku mohon padaMu Ya Allah, kurniakanlah zuriat yang soleh dan solehah buatku dan suamiku(Roshazareeza dan Muhammad Sabri). Juga buat semua yang sedang menanti rezeki dariMu Ya Allah. Sesungguhnya Engkaulah Maha Mengasihani HambaMu ini, Ya Allah." :)

9 comments:

Nurzakiah Hanum said... Reply Comment

takutnya

Sue-Rya Qistina said... Reply Comment

thanks for sharing. baru tau. hehehe

saya pun ngah geli ni ha!!

Fifi Nadhrah said... Reply Comment

takut pulak bce pasal ni.. kt kite ade tak?

Kesuma Angsana said... Reply Comment

mmg geli ler

Chic Na said... Reply Comment

memang geli lah. euwww..

Cik Mun said... Reply Comment

cacing pita memang bahaya..

Elfirah LOng said... Reply Comment

serius mmg mengelikan , tapi bila part membiak tu menyeramkan pulak.

Haryati Faizal said... Reply Comment

eiiiii...takutnya...

QasehnyaRania said... Reply Comment

eeiii takut pula..