DON'T JUDGE A BOOK, BY ITS COVER


Assalamualaikum.
Selamat pagi semuanya. Apa khabar?.. Moga semuanya berada dalam keadaan kesihatan yang baik.. Apa perancangan korang di pagi Sabtu ni?.. Duduk rumah?. Gi jogging?. Santai bersama keluarga?. Atau kena masuk kerja jugak di hari minggu?... Apapun aktiviti korang, moga gembira selalu..

Pagi ni, tiba-tiba nak cerita tentang penilaian manusia. Ada apa dengan penilaian manusia?..Kita buat A, salah. Esok kita buat B, pun salah. Serba salah jadinya.. 

Apa yang kita lihat luaran, belum tentu menggambarkan sifat dalaman.. Sebab tu saya cuba praktikkan dalam diri sekarang ni, jangan pernah menilai luaran seseorang tanpa cuba mengenali dahulu.. Bahaya tau. Apa yang kita lihat tak semestinya betul.. So, kena berhati-hati.. 

Namun, ada jugak yang jenis percayakan pandangan pertama.. Macam mana tu yer. Tak apalah, masing-masing punyai pendapat masing-masing... 

Terserahlah macam mana kita nak hadapinya.. Semoga setiap tindakan kita tak mengundang permasalahan di kemudian hari.. 


Previous
Next Post »

10 comments

Click here for comments
24 January 2015 at 07:42 ×

Memang betul tu.... kita tak boleh tafsirkan seseorang pada pandangan luaran jew....

Balas
avatar
admin
24 January 2015 at 09:00 ×

Kalau ada ilmu firasat yg tinggi sekali pandang pun dah boleh tahu Ros
Tapi berapa kerat yg ada ilmu tu..

Balas
avatar
admin
24 January 2015 at 10:29 ×

Betul tu sis. Pandangan luaran tak semestinya menggambarkan apa yang terkandung dalam diri dia.

Read my latest entry : Jom Aktifkan MyKad

Balas
avatar
admin
24 January 2015 at 10:33 ×

Saya selalu jga macam tu kak..pandang org dari luaran,macam kta sorang hebat.. T__T padahal dr jauh dia lebih hebat/ilmunya lg tinggi dr kita

Balas
avatar
admin
24 January 2015 at 11:08 ×

Kadang-kadang kite kene terima pandangan orang lain pe yg mereka tengok kita buat kali pertama, mudah-mudahan, lepas tu dia akan lebih mengenali diri kita.. *sekadar pandangan*

Balas
avatar
admin
25 January 2015 at 23:15 ×

tak boleh sekali pandang ja...kena byk kali pandang...

Balas
avatar
admin
26 January 2015 at 20:43 ×

itu sbb sis JM suka judge org dari pandangan pertama..kenal dulu baru boleh judge kerana kekadang boleh salah

Balas
avatar
admin
26 January 2015 at 22:30 ×

Kena kenal dulu baru lah tahu. Hehe

Balas
avatar
admin
26 January 2015 at 23:08 ×

tu sebab orang kata jangan pandang luaran je..sbb xsemua org hati sama kita

Balas
avatar
admin
29 January 2015 at 19:18 ×

Bnyk yg pndang luaran dr dlmn

Balas
avatar
admin
Thanks for your comment