SABAR DAN REDHA



Perkongsian dari  Prof Dr Muhaya
Orang yang bersabar menunjukkan kebahagian walaupun hatinya merana.Orang yang redha pula menunjukkan kebahagian dan hatinya juga bahagia.Itulah perbezaannya.
Contohnya,kalau kita terlanggar dengan orang yang kita tidak kenali,kita marah.Tetapi kalau cucu tumbuk kita,kita boleh tersenyum lagi.Begitulah kita dengan Allah.Bila kita cintakan Allah,Allah buat macam mana pun,kita tetap tersenyum.Tetapi orang yang tidak mencintai Allah,dia akan cepat merasa marah apabila diuji dengan takdir Allah.
Redha adalah redha terhadap perkara yang tidak boleh diubah.Menerima takdir juga ertinya redha.

p/s: Lihat kita di mana....

Previous
Next Post »

12 comments

Click here for comments
20 January 2015 at 15:38 ×

nice sharing.. akan di praktikan..

Balas
avatar
admin
20 January 2015 at 19:17 ×

kita akan dpt nikmati kehidupan dgn lebih baik apabila kita redha dgn setiap y berlaku.. redha dgn seikhlas hati

Balas
avatar
admin
20 January 2015 at 21:39 ×

allah setuju sgt ros punya entry ni

Balas
avatar
admin
21 January 2015 at 10:46 ×

nice sharing.. sabar tu boleh tahan, tapi nak redha tu kekadang makan masa.. huhu

Balas
avatar
admin
21 January 2015 at 12:50 ×

kdg kdg sukar utk pastikan redha, ataw pasrah...

Balas
avatar
admin
21 January 2015 at 13:35 ×

Salam .hee insaf kan.

Balas
avatar
admin
21 January 2015 at 16:37 ×

uuish nak jadi orang bersabar banyak cabaran.. sedang kat telinga ni setan dok bisik bisik prangat hati.. kalau dapat bersabar memang kagum =)

Balas
avatar
admin
22 January 2015 at 00:50 ×

mmg suka sangat dgr motivasi dari Prof Muhaya...dalam maksudnya

Balas
avatar
admin
22 January 2015 at 11:23 ×

saya tahu saya di tahap mana.. bila entah nak bersabar n redha.. huhu

Balas
avatar
admin
22 January 2015 at 21:43 ×

Takmo marah2 nanti hidup akan stress sentiasa.
Chill....

Balas
avatar
admin
Thanks for your comment