AWAS STROK HABA

March 03, 2014



Apa khabar semuanya?.. Semoga semuanya berada dalam keadaan kesihatan yang baik. Hari ni, saya nak berkongsi tentang Strok Haba... Kawan-kawan, sekarang ni cuaca panas. Banyakkan minum air kosong walaupun kita tak merasa dahaga... Dan jangan terlalu terdedah dengan keadaan di luar. Hadkan aktiviti di luar.. Semalam, saya ada baca artikel di Metro Ahad berkenaan dengan Strok Haba.. Jadi, saya akan kongsikan dengan anda....

Kesan Cuaca Panas Pada Tubuh :-

#cuaca panas memberi tekanan fizikal kepada tubuh manusia.

#Kesan terhadap kesihatan boleh terjadi daripada tahap sederhana hingga kepada yang boleh membawa maut, contohnya akibat Strok Haba.

# Keadaan panas terlalu teruk boleh menyebabkan dehidrasi (kekeringan), kekeliruan, dan tidak sedarkan diri(koma).

Simptom Penyakit :-

#Sakit kepala.
# Keletihan.
# Lemah tumpuan. 
# Pening.
# Lemah otot atau kekejangan.
# Mual dan muntah.

Golongan yang Berisiko :-

# Golongan yang selalu terbabit dengan aktiviti luar seperti buruh,peladang, ahli sukan, tentera dan polis.
# Orang dewasa berusia 40 ke atas.
# Kanak -kanak berumur 5 tahun ke bawah. 
# Penghidap penyakit pernafasan.
#Penghidap penyakit darah tinggi, jantung, kencing manis dan penyakit kelenjar tiroid.

Cara Kurangkan Kesan :-

# Minum air kosong dengan banyak tanpa mengira tahap aktiviti fizikal yang kita lakukan.
#Jangan tunggu hingga dahaga!
# Hadkan aktiviti luar.
# Kerap berehat.
# Mandi atau gunakan kipas angin untuk menyejukkan badan. 
# Pakai pakaian yang ringan dan longgar.


~Sumber: Kementerian Kesihatan melalui Akhbar Harian Metro Ahad.~


~Gambar di bawah sekadar hiasan~




*********




You Might Also Like

19 comments

  1. semuga kita sentiasa dilindungi Allah.... skang ni memang panas, mlm pun panas

    ReplyDelete
  2. bahaya kan... mcm² sekarang ni

    ReplyDelete
  3. sentiasa kena mnum air kosong...

    ReplyDelete
  4. bahaya, kan...tanpa sedar bleh dpt strok klu tlampau panas sgt....akak pon tbaca kat HM semlm...kena laa minum air msk byk²...nie dok sakit tekak x lega²...

    ReplyDelete
  5. nice info ros :)
    time2 panas camni, elok minum performance drink Shaklee. mmg terbaik!

    ReplyDelete
  6. huh.. bhya gak ni...
    tq info
    http://cercitertashaqisha.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. minum air banyak risau nak terkencing la.. musim air2 tak de ni..hu..hu


    Doakan agar Roshazareeza pregnant. amin

    ReplyDelete
  8. cuacaa macam ni teringat macam cuaca kat mekah dulu, panas kering..
    moga hujan rahmat turun membasahi bumi, insha Allah, amiin

    ReplyDelete
  9. mmg panas.nak nak tengah hari.rasa terbakaq je kulit.
    thanks ros sharing

    ReplyDelete
  10. betul tu.. kat penang ni pun cam jerebu semacam je... udara tak berapa nak elok... panas pun iya

    ReplyDelete
  11. betul tu.. kat penang ni pun cam jerebu semacam je... udara tak berapa nak elok... panas pun iya

    ReplyDelete
  12. sama-sama jaga kesihatan.. cuaca panas dan kualiti udara skg teruk sgt..

    ReplyDelete
  13. semoga kita terhindar dr penyakit ni.. same goes to my family..semoga diorg sihat2 je..

    jom..byk2 kan minum air..=)

    ReplyDelete
  14. tu la..berubah2 cuaca sekarang nie kan? kena jaga kesihatan.

    ReplyDelete
  15. yg penting minum air masak byk2 kan.. tp deqla ni byk minum ais jer.. haihh..

    ReplyDelete
  16. Haaa...skrg ayut 1litre tu kompem kna minum...automatik dh.klu x mula dh terasa sakit tekak.huhuhu..ad jgk strok haba ye....

    ReplyDelete

FOLLOWERS

CONNECT

SEO Reports for inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com PRchecker.info free web site traffic and promotion APDM SAPS