CARA RAWAT MATA YANG GATAL


Sejak dua menjak ni, mata saya ni asyik gatal je. Nak kata makan seafood, time tak makan pun gatal.. Tapi, tak kerap lah gatalnya tu. Ada waktu-waktu yang dia gatal. Apa lagi, bila dah gatal punyala syok dok tenyeh. Huhu. Tapi, tak eloklah kan dok tenyeh mata tu. Takut ada kesan yang lain pula. Huhu. 

Nak dijadikan cerita, semalam saya ada beli majalah Mingguan Wanita. Dok belek-belek majalah tu, sekali terjumpa petua rawat mata gatal! Ok, saya kongsikan kat sini.Mana tahu ada yang senasib dengan saya kan. Heeee.. 

Ambil beberapa helai daun sirih muda dan cuci bersih. Ramas daun tu, pastu masukkan ke dalam air suam. Kemudian, tapis airnya. Rendamkan mata ke dalam air tersebut sambil kerdipkan mata berulang kali. 

Haa, itulah caranya. Kena lakukan selalu dan kita akan merasai perubahannya. Tapi, saya tak try lagi pun. Sebab tak ada daun sirih kat sini..  huhu.


Previous
Next Post »

12 comments

Click here for comments
3 October 2014 at 18:17 ×

Mata gatal tkpe..jgn mata gatal lain sudah lah..haha

Balas
avatar
admin
3 October 2014 at 18:58 ×

very nice sharing . kite pon macam awak . selalu gatal kat mata . nak2 kalau kena habuk sikit, mmg parah jadi nye .

Balas
avatar
admin
3 October 2014 at 20:20 ×

Rendam kan mata? Hehe. Macam kena cabut mata je kak. Moga cepat sembuh :)

Balas
avatar
admin
3 October 2014 at 20:39 ×

bgs sgt ni! cx selalu gatal2 mata. mekaseh3

Balas
avatar
admin
4 October 2014 at 17:53 ×

Mata saya pun slalu gatal..
Slalu jadi kalau allergic rhinitis saya datang.

Balas
avatar
admin
4 October 2014 at 19:46 ×

saya kalau gatal mata, saya tekan tubir mata, lepas tu bersin x berhenti. memang puas tapi penat lak asyik bersin je -.-

but thanks for the tips sis! x pernah dengar lak pasal ni.

*sambil2 menabung promoted content sini..

Balas
avatar
admin
5 October 2014 at 14:29 ×

Sekarang dah tak gatal dah...

Balas
avatar
admin
5 October 2014 at 17:38 ×

@Hikayat Seorang Budakhihi. Jangan lama lama rendam. Kejap je ;)

Balas
avatar
admin
5 October 2014 at 17:39 ×

@Nurashikin ZA a.k.a NAZECKRos pula tak tahu alergik atau resdung:(

Balas
avatar
admin
5 October 2014 at 17:40 ×

@Amy Jthank you Amy sudi klik klik!

Balas
avatar
admin
6 October 2014 at 08:46 ×

susah nk cr daun sirih tu kak..huhu.. mata gatal,tangan sya pula yg gatal garu..tenyeh2 sampai sedap..ohohoh

Balas
avatar
admin
7 October 2014 at 22:32 ×

Gatal mata dh hilang belum tu

Balas
avatar
admin
Thanks for your comment