Buat Cermin Mata di Optometri IZAN Batu Pahat

Monday, March 19, 2018


Buat Cermin Mata di Optometri IZAN Batu Pahat. Assalamualaikum. Rabun. Bukan diminta namun ianya terjadi. Masa mula-mula Cik Rose tak tahu pun rabun. Selalu sakit kepala. MAta rasa berat dan pedih. Cik Rose ingat migrain. 

Sampailah satu tahap, Cik Rose nampak kabur. Tak dapat nak baca papan tanda di lebuhraya. Pertama kali buat cermin mata sekitar awal 2017 rasanya. Kejap pakai dan kejap tak pakai. Main-main pula. 

Oh ya, Cik Rose ada nampak perkongsian gambar di bawah di facebook. Lukisan gambaran penglihatan mereka yang rabun. Iya, itulah apa yang kami nampak. Kami- mewakili yang rabun. Kaburnya. 



Memang cantik suasana malam di hiasi lampu-lampu, tapi kalau tak pakai cermin mata, beginilah yang kami nampak :



Sebelum ni Cik Rose ada buat cermin mata. Tapi, kenapa tak pakai? Orang kata masa mula-mula nak sesuaikan mata dan power memang akan ambil masa sikit. Kita rasa lain. Tapi, Cik Rose rasa sakit tau mata. Macam tengok kanta pembesar pun ada. Rasa macam di tarik pula mata ke cermin tu. Sebab tu, Cik Rose dah tak pakai. 


2, 3 bulan tak pakai, Cik Rose rasa makin kabur. Kalau berjalan -jalan di pasaraya, tak puas rasa. Memang tak nampak jelas barang-barang. Mata jadi skait macam berat tu. Mesti ada yang tnaya, kenapa tak pergi kedai cermin mata tu semula, dan tukar ke apa ke kan. 

Nak jadi cerita, Cik Rose tak tahu pun cermin mata tu yang bermasalah. Cik Rose ingat yang Cik Rose ni tak biasa dengan cermin mata tu. Hinggalah kawan Cik rose yang ada power yang sama cuba cermin mata tu. Dia pun rasa sakit tau. Oh rupanya cermin mata tu bermasalah. Dan dah terlalu lewat pulak rasa kalau nak pergi semula kedai tu, resit pun dah ke mana. 

Kemudian, Cik Rose dan seorang rakan pergi ke Optometri IZAN. Memang nak buat cermin mata. Sebab ada promosi RM88. hihi. Apalagi, kitorang pergilah kan.


Tapi, promosi RM88 hanya untuk jenis bingkai tertentu dan power tertentu. Bila check power mata, Cik Rose sedikit terkejut sebab power mata meningkat. Sebelum ni 125. Tapi, kali ni mata kiri Cik Rose 175 dan mata kanan 150. Silau tak ada. Cik Rose dapat yang  harga RM88, tapi Cik Rose tambah untuk cermin yang auto gelap tu, jadi RM98. Kalau jalan-jalan di luar, nampak gelaplah cermin mata Cik Rose ni. hikhik.


Siap dalam 2 ke 3 hari juga. Dah siap, terus pakai. Apalagi, ambil gambar satu.. hihi. Kitorang pilih bingkai yang sama. Cuma power kami berbeza. Comel tak? hahaha.


Alhamdulillah, serasi dengan mata Cik Rose. Tak ada sakit kepala ke apa ke. Cik Rose memang pakai sentiasa, cuma naik motor buka. Tak selesa pula bila pakai helmet. Tapi, kena pakai juga. Sebab mata kabur kan kalau tak pakai. Kena sesuaikan diri. 

Mula-mula kekok, rasa lain bila pakai cermin mata. Iyalah sebab ruang yang kita nampak tu macam terganggu dek bingkai tu kan. Tapi, lama-lama pakai dah ok. Alhamdulillah. 


Untuk yang berada di Batu Pahat, bolehlah ke Optometri IZAN ni. Adik-adik yang layan kitorang pun ok, peramah sangat. Harga berpatuan, dan yang paling penting kesesuaian power mata tu kan.

Alamat :
Jalan Rotan Utama, Taman Sri Jaya, 83000 Batu Pahat, Johor

20 comments:

  1. Cantik bingkai tu cik rose sesui dengan bentuk muka
    Airah tak rabun cuma kadang kalau tengok laptop lama ke fon lama ke terus sakit kepala mata pun rasa macam kabur sekejap
    Risau jugak ni

    ReplyDelete
  2. manisnya pakai cermin mata macam tu! saya pun dah lama sangat pakai cermin mata yang sekarang ni. rasanya dah sampai masa kena tukar jugak ni. bolehlah pertimbangkan kedai ni. tapi jauh ke Johor la pulak. haha

    ReplyDelete
  3. alolo comel cik rose pakai spek tu.kita geng spek.cik nor rabun silau..:)

    ReplyDelete
  4. SA guna spec kalau buat kerja kat office je..jarang guna cermin mata kalau kat luar..ada masa2 tertentu je pakai..hehehe..masih x sedar diri lagi tu SA dh rabun

    ReplyDelete
  5. Memang tak pandai kalau nak pilih bingkai spek. Nampak orang pakai cantik2 je. Btw, kira murah jugalah kerdai ni. Servis pun tentu baik. Isu kanta cermin bermasalah tu, kedai tersebut tak cek betul2 ke? Atau nak kaut untung je tu? Huhu

    ReplyDelete
  6. Eh...murah tu kak...jadikan kaler hitam pun tambah RM10 je..kalau kat KL setakat yg biasa boleh laaa....comel je bulat macam tuuu...macam Harro Potter! hahaha

    ReplyDelete
  7. power mata rendah memang dapat murah. cuba power mata cam saya.. tak dapat dah harga macam tu.
    Janji Kita

    ReplyDelete
  8. Wahhh murahnya rose. Akak dah lama pakai spek cuma sebelum ni pakai kat rumah je sekejap-sekejap tapi bila dah 100% ni rindu pula nak pakai lens balik

    ReplyDelete
  9. Part tak nampak time malam tu memang betul. Hanya orang yang rabun memahami antara satu sama lain. Murah jugak eh buat spec dekat sini, tapi jauh pulak dkt batu pahat.

    ReplyDelete
  10. nice spec you have there. i tried this before but it never suite me and i always loog for rectangle type. this outlet seems offering quite low price ya.. i wanna check this out to get new spec as well - Rach

    ReplyDelete
  11. Sama la saya pun rabun huhuhu. Pernah dulu buat spec bayar beratus but bila pakai..sakit kepala. Really need to find good optometri.

    ReplyDelete
  12. sesuai bingkai tu dengan cik rose. sy teringin jugak nak pakai bingkai macam tu tapi dah try, tak sesuai dgn bentuk muka.. huhu. lagi satu, memang murah la kos buat cermin mata kat optometri Izan ni

    ReplyDelete
  13. I also wearing spec but my power stoll the same for 10 yrs. I not wear it frequently. Only driving or need to see wording. The spec price is reasonable.

    ReplyDelete
  14. Nampak sweet jer pakai spek mata. Nampaknlebih muda. Harga kat sininkiranya masih berpatutan lagi kan

    ReplyDelete
  15. Murahnya! Tapi betul, masa mula-mula tak selesa pakai cermin mata. Sama macam eyqa. Lama-lama dah terbiasa :D

    ReplyDelete
  16. Takpe, still comel. Saya tak rabun, tapi saya silau teruk kadang-kadang.

    ReplyDelete
  17. 1st time pakai cermin mata masa tahun 1999... selepas cermin mata ke-13 arwah... terus dah malas nak pakai cermin mata dah...

    Sampai la sekarang tak pakai cermin mata.. just pakai spek hitam je

    ReplyDelete
  18. Kebetulan bingkai cermin mata sis dah pecah...memang nak kena buat..noe pakai yg lama je. Tapi jauhlah ke batu pahat nun..hehehe.
    Sis cari yg dekat je gan rumah

    ReplyDelete
  19. Kinah pun mula-mula ingat sakit kepala biasa. Tapi bila doktor test mata ni suruh baca abjad memang kabur. Kena jumpa optometris. Kalau nak dihitung dah 17 tahun pakai spec. Ni la peneman. Takde cermin mata ni, meraba la jawabnya

    ReplyDelete
  20. Cantik nyer your spec frame, the round one macam ala ala korean trend. I think i need to go check out my eye also la. Maklum lah dok tengok laptop lama mata pun rabun.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.